Jag har gjort om mellanbjälklaget och ska fylla det med lösull.
Det verkar svårt att få ut en firma med tillräckligt kort varsel så mina alternativ verkar vara dessa:

Hornbach, Isover glasull 4 512,00 kr
Bygghemma Rockwool, stenull 5 836,00 kr
iCell cellulosa 5 775,00 kr

Hur skiljer dessa sig åt sett ur ljuddämpningssynpunkt? Det känns som alla säger olika.

H
D duell skrev:
Jag har gjort om mellanbjälklaget och ska fylla det med lösull.
Det verkar svårt att få ut en firma med tillräckligt kort varsel så mina alternativ verkar vara dessa:

Hornbach, Isover glasull 4 512,00 kr
Bygghemma Rockwool, stenull 5 836,00 kr
iCell cellulosa 5 775,00 kr

Hur skiljer dessa sig åt sett ur ljuddämpningssynpunkt? Det känns som alla säger olika.
skulle inte använda mig av lösull när man vill ha ljuddämpning

Det gamla bjälklaget sitter kvar (för att det bär upp innertaket) och det är ett riktgt plocke pinn. Dessutom har jag runt 20-40mm mellan innertaket och nya bjälklaget så det blir många små skrymslen som blir svåra att komma åt att isolera med skivor.

Fast jag skulle kunna köra lösull i botten och ett skiv-lager på 70 eller 95mm precis under golvspånet, skulle det vara bättre?

Varför skulle skivor vara bättre?
Glasull är nog det sämsta valet. Stenull är kompaktare och tyngre, det är bättre akustiskt.

Rockwool anges ha 45kg/m3.
Isover anger 47kg/m3 för sin glasull.
iCell rekommenderar att man packar cellulosan till 40-45kg/m3.
Ganska snarlik densitet, där glasullen är tyngst.

Nu hittade jag dessutom följande på Isovers hemsida:
"För att uppnå samma lufttäthet som med glasull måste man dock välja stenull med ungefär dubbelt så hög densitet."

• Gilla
1
  • Laddar…
rockwool ärmycket skönare att jooba med... isover så är bara en plåga

H
HogeN HogeN skrev:
rockwool ärmycket skönare att jooba med... isover så är bara en plåga
men något man ogillar är rockwools tungskiver

henke_benke skrev:
men något man ogillar är rockwools tungskiver
=) finns mycket man inte gillar.Rockwool 10/10 gånger över isover.. bara jag som blivit kräsen dom senaste åren

H
HogeN HogeN skrev:
=) finns mycket man inte gillar.Rockwool 10/10 gånger över isover.. bara jag som blivit kräsen dom senaste åren
så du har inte fått såga brandkilar i gammal hård stenull? :sweat:

nej inte den riktig gammal sorten. som man fick prickar på sig bara man tittade på den :D

• Gilla
1
  • Laddar…
Sågspån har hög densitet och är billigt. Tror man har använt sand också, man bör se till att man tätar ordentligt nedåt bara.

H
H Hutton skrev:
Sågspån har hög densitet och är billigt. Tror man har använt sand också, man bör se till att man tätar ordentligt nedåt bara.
:heart:

Skivor som du packar lite hårdare är bättre än lösull om målet är att ljudisolera. Fyller du med lösull så får du bort tomrummet i mellanbjälklaget som annars riskerar att bli en resonanslåda. Men själva bjälklaget har också en egen resonans. När du går på en golvregel så bildas också en "ton" ifrån virket. För att dämpa den behöver det finnas nått poröst som faktiskt ligger och trcyker emot som en skiva gör. Lösull ligger som namnet säger barra löst.

Sågspån eller sand är givetvis bättre ur ljudisolerings synpunkt eftersom det har hög densitet. Sen är det inte sagt att bjälklaget är dimensionerat att klara den extra vikten. Lägger man sågspån eller sand så skulle jag ändå lägga isoleringsskivor högst upp som tar bort stegljudet.

Det är flödesresistiviteten man ska titta efter hos materialet för ljudabsorption. Uppbyggnaden av fibrerna i materialet är också intressant.
Det mest effektiva i en lättviktskonstruktion är att sätta massorna i ytskikten och ha stenull i mellanrummet.
Sedan tar inte isoleringen stegljud. För att bli av med stegljud i lättviktskonstruktioner måste man separera delarna. Även om man fyller med tungt material i mellanrummet blir inte vikten inte i närheten av vad som behövs för att påverka stegljud.

Tänkte väcka liv i den här tråden igen för att se om det egentligen finns några större skillnader mellan stenull, glasull och lösull (cellulosa).

Jag ska till att handla isolering till mellanbjälklag, innerväggar och installationsskikt till mitt hus som jag bygger. Har tagit in priser på stenull från Karl Hedin där jag är avtalskund och priser på glasull från Byggmax. Skillnaden är att det blir 9265 kr billigare att handla glasull från Byggmax än stenull från Karl Hedin.

Därför till frågan; Skulle man märka någon skillnad på om det är glasull eller stenull i en innervägg eller mellanbjälklag ur ett ljudisolerande perspektiv? Vilken är i så fall att föredra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.