Byggahus.se
P peveko skrev:
Det kan jag givetvis ordna! Svårt att få med den största rabatten ordentligt men det går kanske att få en uppfattning. Just nu finns här en gigantisk magnolia, syrenträd, körsbärsträd, hortensia, diverse småbuskar och blommor samt en hel del rosenbuskar i varierande skick. Mycket ogräs och det är svårt att komma till att rensa.

Vi vill i första hand behålla träden och eventuellt hortensian. Målet är att förenkla här, vi har gott om rabatter på andra platser. Funderar som sagt på om det kan vara bra att lägga gräs runt träden?
Det var väldigt fint och inte var det mycket ogräs heller på bilden. Mitt förslag är att ta bort perennerna behåll buskar, träd och rosor. Lägg ut benmjöl tii de växter som inte är kalskyende och lite hönsgödel till de som är kalskyende. Rensa bort ev ogräs och lägg på ett tjockt lager bark som Green Yoda föreslog. Jag tycker inte att det behövs markduk.
Att ha gräsmatta under blir bara besvärligt att klippa.
Din plantering är väldigt lummig och grön idag vilket kombinerat med den strikta gången och häcken ger en spännande kontrast som det vore synd att förlora.

En helt underhållsfri trädgård finns inte men det här förslaget minskar arbetsinsatsen till två tre gånger per år.
Gödsla buskar och rosor en gång per år. Tänk på att rötterna som tar upp vatten och näring inte är intill stammarna.

• Gilla
GreenYoda och 2 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Det var väldigt fint och inte var det mycket ogräs heller på bilden. Mitt förslag är att ta bort perennerna behåll buskar, träd och rosor. Lägg ut benmjöl tii de växter som inte är kalskyende och lite hönsgödel till de som är kalskyende. Rensa bort ev ogräs och lägg på ett tjockt lager bark som Green Yoda föreslog. Jag tycker inte att det behövs markduk.
Att ha gräsmatta under blir bara besvärligt att klippa.
Din plantering är väldigt lummig och grön idag vilket kombinerat med den strikta gången och häcken ger en spännande kontrast som det vore synd att förlora.

En helt underhållsfri trädgård finns inte men det här förslaget minskar arbetsinsatsen till två tre gånger per år.
Gödsla buskar och rosor en gång per år. Tänk på att rötterna som tar upp vatten och näring inte är intill stammarna.
Tack för förslagen! Har också funderat på bark men tänkte att det kanske gör att växterna inte tar upp tillräckligt med näring. Men jag ska fundera ett varv till, om vi kan få bort perennerna och samtidigt minska mängden ogräs är nog mycket vunnet.

För mindre ogräsrensning och mindre jobb skulle man ju också kunna gå på andra hållet. Fler lättskötta perenner för att täcka all bar jord så får ogräset nästan ingen chans. Tycker att en tät lättskött perennrabatt kräver betydligt mindre jobb än en gräsmatta. En sådan rabatt kan kanske kräva lika mycket jobb som en gatstensöken. Har lagt en hel del timmar på att rensa ogräs mellan gatsten.

• Gilla
GreenYoda och 3 till
  • Laddar…
Japp fler växter är också en väg att gå, dock tycker jag att det ser ut som att det är lite ljusbrist och vattenbrist i rabatten och då kan det bli lite knepigt, även om det finns växter som klarar det också.

Nedbrytning av lignoser tar kväve i det initiala skedet men avger kväve i nästa stadie så om man gödslar när man lägger på barken är det ingen fara. Sedan kan man enkel maka undan barken på några strategiska ställen och lägga på lite extra gödning en gång om året om man så önskar.

• Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
S segv skrev:
För mindre ogräsrensning och mindre jobb skulle man ju också kunna gå på andra hållet. Fler lättskötta perenner för att täcka all bar jord så får ogräset nästan ingen chans. Tycker att en tät lättskött perennrabatt kräver betydligt mindre jobb än en gräsmatta. En sådan rabatt kan kanske kräva lika mycket jobb som en gatstensöken. Har lagt en hel del timmar på att rensa ogräs mellan gatsten.
Sant, ogräs mellan plattorna är ju också ett gissel.

Jiji Jiji skrev:
Japp fler växter är också en väg att gå, dock tycker jag att det ser ut som att det är lite ljusbrist och vattenbrist i rabatten och då kan det bli lite knepigt, även om det finns växter som klarar det också.

Nedbrytning av lignoser tar kväve i det initiala skedet men avger kväve i nästa stadie så om man gödslar när man lägger på barken är det ingen fara. Sedan kan man enkel maka undan barken på några strategiska ställen och lägga på lite extra gödning en gång om året om man så önskar.
Du har rätt i att det är ljusfattigt här. Testar nog hellre bark som du är inne på, och satsar på marktäckare i andra, mer soliga delar av trädgården.

Ska jag vara ärlig hade jag helst gjort mig av med rosenbuskarna också. Men jag ska kanske ge dem en chans då.

P peveko skrev:
Du har rätt i att det är ljusfattigt här. Testar nog hellre bark som du är inne på, och satsar på marktäckare i andra, mer soliga delar av trädgården.

Ska jag vara ärlig hade jag helst gjort mig av med rosenbuskarna också. Men jag ska kanske ge dem en chans då.
Vad glad jag blir att du vill ge rosorna en chans. :heart: De är väldigt vackra och lyser verkligen upp och ger planteringen det där lilla extra.

(Ge dem benmjöl så kommer du att få en ännu mer intensiv blomning och gynna ett friskt bladverk.)

• Gilla
peveko
  • Laddar…
Ska prova benmjöl!

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
P peveko skrev:
Ska prova benmjöl!
Benmjöl är fantastiskt!
Jag var motståndare länge, eftersom jag tyckte att det kändes lite äckligt men nu när jag börjat måste jag säga att det är helt oslagbart. Och dessutom är det ju en bra sak att inte bara slänga benenen från djur som slaktas.

• Gilla
peveko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.