Byggahus.se

Stenplattor runt trägolv?

1. B
    Medlem · 27 inlägg

Broadview

Medlem
    Hej!

Funderar på att lägga stenplattor längs ytterväggarna i vardagsrummet (som en ram runt trägolvet). Skulle det kunna fungera som element? Vad tror ni?
    Vi kommer att ha ingjuten golvvärme i betongbjälklaget.
    Trägolv leder ju inte värmen så bra, men vill gärna ha det i vardagsrummet. Finns det kanske andra lösningar?
    Tycker att sten/trägolvlösningen nedan fin, men vill bara ha en eller två rader sten vid väggen.

2. L
    Medlem · 69 inlägg

Lisen

Medlem

Re: Stenplattor runt trägolv?

Hej.

Vi skall lägga sten/klinker plattor runt trägolven.
    Jag har tänkt att det är bra eftersom vi har höga golv till tak fönster och några växter i fönstern vill man ju ha. På så vis kommer ju golvet att även få en funktion som fösterbräda. Hur det är med frågan kring värmefunktionen har ja ingen susning om. MVH Lisen

3. M
    Medlem · 57 inlägg

moliden141

Medlem

intressant fråga
    kan ju både va snyggt ock effektivt ock om man kunde slippa elementen helt skulle det ju va fint.håller själv på att totalrenoverar ett ett gammalt fritidshus på 65m2 för permanentboende med kamin centralt plaserad. har lagt golvvärme i badrummet. har även jag en 6m lång vägg med fönster från golv till tak. nu blev jag ju riktigt sugen super bra ide jag har ju inget golv ännsåläng så detta tåls ju att fundera på. ??? ??? ???

4. Sweli
    Medlem · Stockholm · 2 227 inlägg

Sweli

Medlem

Har du golvvärme redan i betongplattan behöver du inga element.
    Det spelar ingen roll om du har trä eller klinkers på golvet

Det enda skillnaden är att keramikplattor/klinkers känns mycket skönare än trägolv.

Vi har golvvärme i hela huset 1,5 plans hus.

Bottenvåningen är helt med klinkers.
    På övervåningen har vi vårt sovrum med klinkers och resten med parkett. Alla badrum har kakel och klinker.

Värmen i rummen känns nästan lika varma, det är bara att i vårt sovrum känns golvet mycket skönare/varmare än de rum som har parkett.

Om du absolut vill ha trägolv är det ingen dum idé att ha en ram av klinker runt ytterväggarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.