Stenlägga uppfart?

2k läst  9 svar

1. D
    Medlem Nivå 6
    Hej,

Jag har tidigare funderat på att lägga grus på uppfaren för att få den jämnare till bilarna. Nu funderar sambon på att stenlägga så att bl a dottern kan köra cykel mm. Är det möjligt? Dyrt? Vad bör man tänka på? Bifogar 2 bilder hur det ser ut just nu på större delen av uppfarten. All input är välkommen.

Mvh
    MO
    20160326_122151.jpg

20160326_122128.jpg

2. sir_daniel
    Självbyggare Nivå 12
    Allt är möjligt. Hur stor är ytan? Hur är underlaget?

3. D
    Medlem Nivå 6
    Ytan antar jag är max 200 kvm men spekulerar vilt, måste mäta för att veta. Packad grus där det på vissa ställen kommit upp lite småsten samt vissa ställen stora stenar som sticker upp men på väldigt litwn yta. Jo vet att allt är möjligt ;) men vill börja resonera i någon ände eller kanske bara lägga ner projektet.

Tck för svar dock sir_daniel

4. roland53
    Medlem Nivå 13
    Tja, om motivet enbart är för att dottern ska cykla där blir det en förbaskat dyr cykelväg :wow: , det går väl att även cykla på befintligt underlag kan jag tycka.
    Betänk att tiden går fort och dottern snart tonåring .......

5. D
    Medlem Nivå 6
    Roland53 bra inlägg. Inte endast för dotterns cyklande och lekande även utan finare infart och bättre för bilarna.

roland53 gillar
  6. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 17
    Du har ju material för ca 50k sen för arbetet är det ju en del, du lär ju ha dit en grävare och planera marken, sen markduk och fyllnad innan sand och sten ska dit.

7. Raskus
    Medlem Nivå 10
    Avvakta. Snart är säsongen här. En Irländare knackar snart på sin dörr.

8. D
    Medlem Nivå 6
    @Raskus et får vi inte hoppas. Inga jag tänker anlita direkt.
    @Stefan N låter som projektet kommer vara dyrare än vad vi anser värt så blir nog bara komplettera med sten/grus.

9. N
    Medlem Nivå 6
    Om det är jämnhet du är ute efter kan du ju bara justera om den. Ser ganska ojämn ut i dagsläget.
    300-500 kr/m2 för sten, 180-300 kr/m2 för asfalt. Allt är möjligt.

Dock lite orolig för om du kanske måste gräva ur en del då vägen redan nu är väldigt ojämn.

DjKool gillar
  10. D
    Medlem Nivå 6
    Vi har börjat på projektet att titta på uppfarten igen och kommit fram till att först bara gräva ur kanter så det blir jämnt, sedan lägga grus så att även själva uppfarten blir jämn och sedan asfalt på. Detta borde inte bli så dyrt om man själv köper sten och bara fördelar ut samt gräver ut kanter och sedan får någon asfaltera.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: