14 143 läst ·
7 svar
14k läst
7 svar
Steni Terra sockelskiva +XPS
Jag fick ett tips från den tekniska upplysningen på Isodrän (!) att jag ska använda XPS + t.ex. Steni Terra sockelskiva för att isolera min källarvägg utvändigt ovan mark.
Det blir mao ingen luftspalt mellan sockelskivan och XPs´n!
Monterings instruktionen till sockelskivan förordar luftspalt mellan vägg och skiva med öppning i ovan och underkant, men ingen isolering...
Väggen är av Leca som är putsad invändigt (den kan andas)
Börja fundera om det är en bra kontruktion, då jag visserligen har fått isolering på rätt sida av väggen, men vad händer med ev. fukt i väggen?
Kan den komma ut på insidan av väggen den den är putsad?
Är det någon som avråder mig att göra på detta sätt?
Behöver fortast möjligt hjälp med detta- hantverkarna kommer imorgon :O
// Kim
Det blir mao ingen luftspalt mellan sockelskivan och XPs´n!
Monterings instruktionen till sockelskivan förordar luftspalt mellan vägg och skiva med öppning i ovan och underkant, men ingen isolering...
Väggen är av Leca som är putsad invändigt (den kan andas)
Börja fundera om det är en bra kontruktion, då jag visserligen har fått isolering på rätt sida av väggen, men vad händer med ev. fukt i väggen?
Kan den komma ut på insidan av väggen den den är putsad?
Är det någon som avråder mig att göra på detta sätt?
Behöver fortast möjligt hjälp med detta- hantverkarna kommer imorgon :O
// Kim
Har försökt att förstå det här med daggpunkten...
Enligt Isodrän´s tekniska upplysning skulle daggpunkten hamna i väggen även om man satte en platonmatta mellan vägg och xps skiva du det ändå skulle råda 100 % luftfuktighet i spalten.
Borde jag kanske sätta upp en glasfiberisolering på utsidan och putsa på denna? Därigenom så har jag inget diffusionstät skikt som skulle hindra en fuktvandring ut från rummet istället för in i rummet.
Om ovanstående verkar rörigt så beror det på att det råder total förvirring i mitt huvud just nu...
Tacksam för input!
Enligt Isodrän´s tekniska upplysning skulle daggpunkten hamna i väggen även om man satte en platonmatta mellan vägg och xps skiva du det ändå skulle råda 100 % luftfuktighet i spalten.
Borde jag kanske sätta upp en glasfiberisolering på utsidan och putsa på denna? Därigenom så har jag inget diffusionstät skikt som skulle hindra en fuktvandring ut från rummet istället för in i rummet.
Om ovanstående verkar rörigt så beror det på att det råder total förvirring i mitt huvud just nu...
Tacksam för input!
Jag är också intresserad.. Har tänkt limma 50mm EPS mot sockeln men funderar på om man ska regla vertikalt med t.ex stående 28x70 och fylla mellanrummet med isolering så man får en luftspalt, eller om man kan limma sockelskivan direkt mot cellplasten...?
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Är det någon som har vågat limma steni sockelskiva mot cellplast eller på isodrän (el liknande) ännu?Abrahamsson skrev:
Jag tänkte höra med isodrän vad dom tror om deras skivor ovan mark med puts på! Jag känner mig lite skeptisk till att limma cellplast rätt mot sockeln för då blir det ju en enstegstätad konstruktion...
Klicka här för att svara