Byggahus.se

Stenhusleverantör utan dåligt ryckte? Pris/kvm?

10k läst  5 svar

1. I
    Medlem Nivå 1
    Vi kommer inom ett år att bygga ett enplanshus utanför Malmö och har redan bestämt oss att det ska bli någon form av stenhus (lättbetong, betong, tegel eller annat som kan erbjudas) med total entreprenad.

Jag har letat och läst många trådar senaste månaderna, letat upp de flesta byggföretag (deras hemsidor och allabolag.se).
    Av alla jag har hittat (har säker inte hittat alla bolag) finns det inte något bolag som inte har någon form av skräckhistoria bakom sig med stor varning från kunder att man ska akta sig just för det bolaget.

Det finns många bra tips i olika trådar som hjälp men det bästa vore ju om man anlitade ett väletablerat företag som funnits länge och byggt många hus gör det de ska istället för man ska behöva tvinga de till det som kund med knapp erfarenhet. Att man ska behöva jaga företaget från början till slut och ha idiotsäker kontrakt och betala jurister istället för bättre material till huset verkar vara det normala sättet att bygga hus? :(

Tacksam om jag kan få namn på företag ni anlitat de senate åren för stenhusbygge och kort beskrivning om hur det har gått för er. Även pris/kvadratmeter uppskattas (exkl. tomtpris)

2. AnnaJohanna
    Medlem Nivå 9
    Vimmerby Prefab Betong, ca 13.000 kvm, men då projekterar vi en del själva men bygger inte själva. På www.villacamilla.se kan du se vad jag menar.

3. timmelstad
    Medlem Nivå 9
    Skräckhistorier ska man alltid granska noga.

Oftast är det inte totalentreprenader som gått tokigt, för att börja med att konstatera det. Skriver du ett avtal med hustillverkaren tar de in väl fungerande byggare som de litar på då de själva står med risken om nåt går fel.

Sen är ett katastrofbygge med en tillverkare någonstans sällan en indikation på att det är något galet med det bolaget. Är det dock i din region så är det mer intressant för dig att granska historien närmare. Regionalt kan mycket gå snett beroende på husföretagets representanter i området samt den eller de byggföretag man använder sig av just där.

Jag skulle satsa på att titta hos de husföretag som är störst, har funnits längst tid och bygger flest hus per år. Typ Roxi Stenhus och liknande. Ju större och mer välrenommerat företag, desto mer står de att förlora vid en misskött totalentreprenad.

Jo, och gaska upp dig lite, du ska inte börja deppa över att det är så jobbigt i det här läget, nu ska ni drömma stort vitt och brett :D

4. 5.2 racing
    Medlem Nivå 12
  5. I
    Medlem Nivå 9
    Det där håller jag inte med om. De stora har råd att köra över kunden och även om han/hon står och stångar pannan blodig, vet det stora företaget att det kommer nya kunder just för att man har ett namn som känner sig trygga med. Med det menar jag inte att Berras Bygg och Tobak AB är säkrare leverantör, men sättet på vilket vissa kända husleverantörer behandlar sina kunder på har man kunnat se i SVTs granskningsprogram. Bl a en mycket stor husleverantör från norra Sverige.

6. matsipatsi
    Medlem Nivå 1

Villa Spinell, Norra Västervång i Trelleborg

Själva bor vi i ett stenhus som är byggt av Bo-Hus (www.bo-hus.se) en välskött och välmeriterad byggfirma i Ystad. Vi köpte huset 2007 och trivs fantastiskt bra. Huset är underbart och betonghus är en dröm. När det gäller byggfirman så motsvarar de våra förväntningar med råge; lyhörd, positiva och effektiva. Skulle vi bygga ett nytt hus så skulle vi inte tveka ett ögonblick - det skulle bli samma byggare. När det gäller Roxi så är jag tveksam och det beror nog mer på det jag har hört än på det jag vet. Avstår från att göra utläggningen större än så. Däremot tror jag att det är viktigt att man inte bara lyssnar på andra utan kollar upp ett och annat själv. Att tro att man skulle vara tryggare med en större byggare är nog en överdrift och detta påstående bygger jag på de otaliga artiklar med offer för bl a otäta fasader och deras eviga strul med resp. byggfirma, i vissa fall "jättar". Vi husägare blir nog "frälsta" av olika anledningar men vi vet vilka anledningar som "frälste" oss. Det finns inga alternativ till stenhus och bygger man ett hus som ska stå utomhus så ska det vara i sten. Inget annat duger för oss!

Redigerat 29 okt 2010 02:03
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka