Byggahus.se

Stengolv på träbjälklag C/C60

1. d-sajn
    Medlem · Uppsala · 339 inlägg

d-sajn

Medlem
    Jag blir int riktigt klok, får olika svar på olika ställen men med samma stengolv.

Skall lägga in stengolv i hallen (16kvm).

Jag isolerar om, så ovanpå isoleringen och på bjälklaget kommer jag att lägga gles, sedan plåt och vattenburen värme. Sen tar det stopp!!!

När jag frågar hur jag skall göra efter golvvärmen säger en del att det räcker med golvgips i dubbla lager som limmas, andra säger att det skall räcka med en spånskiva(?) medans andra säger att jag skall göra C/C30 på bjälklaget istället.

Hur göra? :-/ :-/

2. P
    Medlem · Skåne · 307 inlägg

peterand

Medlem

Re: Stengolv på träbjälklag C/C60

Grundregeln är att golvet skall ha en styvhet (E-modul) som MINST motsvarar reglar cc 300 med 22 spån på. Dessutom skall man INTE sätta kreamik på trä pga rörelser (leder ofelbart till sprickor på 16m2)

Rådet till dig är; fäll in golvvärmen MELLAN reglarna, sätt 22 spån som limmas och skruvas mot reglarna och på detta 12mm golvgips som helst limmas med S48 = garanterat inga problem om bjälkarna håller normal dim (45*195) och spännvidden är under ca 4 m och cc 600

Problemet med din lösning är att du inte kan limma spånet mot reglarna, plåten kommer emellan

3. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 097 inlägg

MathiasS

Medlem

cc 60, gles och dubbel golvgips är inte ok, enligt vad jag kom fram till innan jag byggde. Dock funkar det utmärkt på cc30.

Varför inte lägga i en bjälke till så du får cc30?

4. F
    Medlem · 171 inlägg

Jag har cc60, 22mm golvspån med spår för golvvärme, golvgips ett lager,detta i kök och hall och det har funkat fint i 1,5 år. Inga sprickor eller plattor som lossnat.

Däremot i badrum hade jag kört cc30.

/Funkis

5. ByggaNytt
    Medlem · Stockholm · 2 711 inlägg

ByggaNytt

Medlem

Detta är inte heller en "godkänd" konstruktion men den håller i mitt hus så se följande som inspiration!

Klinker/granit
    Limskruvad golvgips (i badrum ytterligare en golvgipsskiva + S48)
    PEX + plåt
    Limskruvad glespanel
    Limskruvat golvspån
    CC 60 Kertobalkar 45*225
    Spännvidd 2,5 - 4 meter

http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/vvs/golvvarme_gles/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.