Stenbeklädd kamin/skorsten

182 läst  2 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej.
    Tänk er timmerhus och kanadensisk stenklädd kamin från golv upp till tak.
    Sån tänker jag låta bygga men jag är lite för mycket kontrollmänniska för att bara låta byggarna köra på.. Jag vill därför veta hur man bygger upp denna konstruktion och med vad för material.
    Kaminen i sig är en modul med en extra stålram för just detta ändamål men hur fäster/bygger man upp väggen ovan ramen som man sen murar stenen på upp till taket?
    Stenen vi har hittat är som i kapade moduler så den sättningen blir inte så svår men allt lär ju väga.. typ 800kg, rakt ner på kaminens montageram som går runt kaminen som dessutom är glasklädd på alla 3 synliga sidor.
    Någon som gjort ngt liknande och kan belysa detta.

Låt oss alla ta för givet att det är brandsäkert och rätt stenmaterial.
    Ser fram emot era svar.

2. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 15
    Svaret här att det är tillverkarens instruktioner som ska följas. Kaminen är godkänd för just det utförande som tillverkaren beskriver.

Eller missförstår jag och du vill ändra användningen av kaminens extra stålram till din stenvägg utan att kaminen är godkänd för denna användning?

3. A
    Medlem Nivå 1
    Givetvis är det lev anvisningar som gäller, tro inget annat. Men det är ingen detaljanvisning mera som "konstruktion ska kläs i brandsäkert mtrl" - schysst, tänkte inte på det...
    Frågan är ju hur byggs "väggen" av brandsäkra skivor upp ovan en sen stålram upp? Hur förankrar man den i väggen så inte hela stenväggen kommer farande en dag.. stålramen är ju verkligen bara en "ram" runt kaminen och sen ska ett skorstensrör kläs in i en vägg/nischkonstruktion som sen kläs med sten och upp till tak på 5m höjd.
    Det är den konstruktionen jag är nyfiken på.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: