Hej!
Flyttade in i en lägenhet som även är en bostadsrätt januari 2024. Jag hade dåligt tryck i köket när det kommer till varmvatten, frågade därför min mamma om det och hon berättade att det var för att jag är på tredje våningen. Dock har jag inte haft något som helst problem i duschen eller kranen i badrummet så jag tyckte det var udda ändå.

Eftersom jag haft problem med min blandare igår så kopplade jag ur den från båda ballofix. Inuti båda rören hittar jag stenar som fastnat? Det är också två större stenar som blockerar nästan hela öppningen för varmvattnet. Lyckas få bort de flesta men en av de större råkar jag putta ner i röret igen, hoppsan! Sätter tillbaka allt och testar använda blandaren igen, plötsligt hade jag varmvatten med tryck? Eftersom dessa stenarna varierar i färg och några är rödaktiga så är det troligtvis inte kalkstenar. Var inne på Rinkaby rör idag i samband med att köpa ny blandare i framtiden och frågade om detta är något de känner till, de föreslog kalkstenar men jag visade bilder och de tyckte att det inte säg ut som det precis som mig.

Ska kontakta min bostadsrättsförening och rörmokare men tänker att jag frågar först här om detta är något som någon känner till? Känns som det är bäst att veta lite innan jag kontaktar eftersom jag inte vill bli avfärdad. Känner inte för en rörmokare som kollar, spolar lite vatten, sedan säger att inget är fel och därefter drar eller att föreningen inte vill undersöka eftersom ingen annan klagat osv. (Speciellt som en 20årig tjej som förväntas veta absolut ingenting om VVS)

Lite mer information: köket renoverades 2018, då satte man in en ny blandare. Stenarna borde man ha sett om de fanns där då. Mannen som renoverade och bodde här innan är snickare själv och jag tror att han hade undersökt ifall hans varmvatten plötsligt skulle få lågt tryck mellan 2018 och 2023? Allt verkar jättekonstigt men jag ska kontakta honom också tänker jag.

• Hand håller i ett rörrör med en sten inuti, troligen orsakad av vattenproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallrör med blockerade öppningar av stenar, inzoomad bild från ett köksprojekt visar potentiell orsak till lågt vattentryck.
    Skapa konto
  • Små, ojämna stenar i olika färger, inklusive rödaktiga, ligger på en vit yta.
    Skapa konto
Uppdatering ifall det skulle vara så att någon annan har liknande problem:

Frågade mannen som renoverade lägenheten om när han upplevde att vattentrycket blev dåligt, han sa att det började efter renoveringen av köket 2018 men trodde det var för att han hade köpt någon sorts ECO blandare som var snål med varmvattnet.
Undersökte och hittade sedan identiska stenar nedanför rören, det är alltså hantverkarna som borrat i väggen när de installerat köksbänken. Men de har icke skyddat rören när de inte var inkopplade så det har bara gått rakt ner. Så stenarna har legat inuti rören i 7 år, ajdå… och mängden grus som låg innanför strålsamlaren… herreguuud 😬

Redigerat:
  • Gilla
MasMats och 4 till
  • Laddar…
F Foggish skrev:
Uppdatering ifall det skulle vara så att någon annan har liknande problem:

Frågade mannen som renoverade lägenheten om när han upplevde att vattentrycket blev dåligt, han sa att det började efter renoveringen av köket 2018 men trodde det var för att han hade köpt någon sorts ECO blandare som var snål med varmvattnet.
Undersökte och hittade sedan identiska stenar nedanför rören, det är alltså hantverkarna som borrat i väggen när de installerat köksbänken. Men de har icke skyddat rören när de inte var inkopplade så det har bara gått rakt ner. Så stenarna har legat inuti rören i 7 år, ajdå… och mängden grus som låg innanför strålsamlaren… herreguuud 😬
Det är därför varje rörläggare med någon form av heder sätter en bit tejp över rörändan.

• Gilla
Foggish
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.