Byggahus.se

Sten och plattor runt trädäck

1. H
    Medlem · Skåne · 8 inlägg

Hebbesson

Medlem
    Hej!

Dags att fixa ett projekt som inte blivit gjort i sommar, avslut runt om trädäcket. Frugan vill ha någon slags marksten och sjösten intill trädäcket och det borde gå att fixa relativt enkelt.

Jag har grävt lämplig bredd för de tilltänkta plattorna och ca 30 cm ner i marken (se bild). Men där tog det stopp då jag inte visste vad som skulle komma härnäst.

Kan någon hjälpa mig med vilka steg som behöver göras för att få det klart?
    - Hur djupt behöver jag gräva?
    - Vad använder jag som bas innan sjösten och markplattor?
    - Hur fixerar jag markstenen så att den inte ligger lös intill sjöstenen?
    - Kör jag duk mellan varje lager? Rekommendationer?

mvh
    Daniel

• Laddar…
  2. Naturliv
    Trädgårdsfixare · Gruvtrakter · 413 inlägg

Naturliv

Trädgårdsfixare
    Det finns säkert flera sätt att göra och beroende på behovet av avrinning kan du göra på olika sätt. Om du har stort behov av avrinning från huset kan du passa på att gräva extra djupt, annars tror jag att 30 cm är ett bra djup.

Bottna med markduk och lägg dit ett bärlager, jag brukar kalla det väggrus. En grusblandning med allt från stenmjöl till lite större grus (uppåt 30 mm sådär). Då blir det ett stabilt underlag. Jag ser ingen anledning att ha markduk mellan varje lager, i alla fall inte om du plattar till bärlagret ordentligt.

Ovanpå kan du lägga stenmjöl och på det placerar du ut det synliga lagret. Jag vet inte riktigt hur du har tänkt dig, men kanske har du tänkt att ha marksten och mellan markstenen sjösten. Om så är fallet är det enklast att först placera ut den större markstenen och därefter fylla på sjösten däremellan. Jag tror inte att stenen kommer åka runt, utan sjöstenen kommer att hålla den på plats.

Möjligen behöver du tänka efter hur du gör gentemot gräskanten. Placerar du marksten längs med gräskanten och sjöstenen innanför tror jag att det blir stabilt av sig själv. Gör du tvärtom behöver du något emellan som hindrar sjöstenen från att vandra ut i gräsmattan.

Tänk också på marklutningen så att vattnet kan rinna ut lätt från uteplatsen. Stenläggningen ska inte bli en vattensamlingsplats.

Lycka till och lägg gärna in en bild när det är klar. Det är alltid inspirerande och se hur andra gör.

• Laddar…
  3. V
    Medlem · Västra Götaland · 392 inlägg

VillaAnna

Medlem
    Hur blev slutresultatet?
    Hur gjorde du för att komprimera? Eftersom det är så smalt vet jag inte vilken maskin man ska använda!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.