Byggahus.se

Sten för kant vid grusgång?

1. johan_gavle
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Vi håller på att göra iordning vår nya trädgård på en nyproduktion och tittar på hur gångarna ska gå i gräset. Vi skulle vilja ha grusgångar med någon form av sten som skiljer av gräset från gången, men är fundersam vilken typ av sten man ska använda. Det som jag spontant tänker är att använda mursten t ex https://www.byggmax.se/mursten-rust...h7ekbfe91EmLelPzu-Q64PkVwdfEiJEhoC7c8QAvD_BwE för att kunna gräva ner stenen en bit så den ligger fast på plats.

För att minimera jobbet skulle jag ju helst använda någon form av marksten t ex https://www.byggmax.se/marksten-grå-p02195 men jag förstår inte hur den ska ligga kvar på plats(om man inte lägger betong under dvs). Någon som har några tips att dela med sig av eller som gjort något liknande? har googlat allt jag kan men får inte så mycket därifrån

2. JennieLS
    Medlem Nivå 1
    Tänker att en markduk i botten, stenmjöl, och plattor ovanpå. Vik upp markduken på yttersidan av kantsten så minimeras risken att gräset tränger in. Sen finns det säkert massor av olika varianter på utformning att filura vidare på.

3. johan_gavle
    Medlem Nivå 1
    Jag är med på den delen och har hittat det på nätet med, men min fundering är hur jag får stenarna ligga kvar genom att de bara kommer ligga som kant. På en hel stengång är det ju en sak för att man har fog osv mellan plattorna, men hur gör man för att en "rad" ska ligga still bara och inte hamna fel så fort någon råkar sparka till den

4. tttomten
    Medlem · Nivå 14
    Det är ingen större skillnad mot en hel gång då kanten kan röra sig utåt.
    Beroende på hur seriöst du vill göra det så kan du lägga ner massor eller mindre jobb men som minst bör du åtminstone stadga stenen med tex en sträng jordfuktig betong på var sida.

5. E
    Medlem · Nivå 3
    Generellt svårt att få sådana stenar att ligga still. Både i sidled (räcker om någon sparkar till så rör de sig) och vertikalt (sättning/tjäle).

Minimum jordfuktad betong, som någon nämnde, men att gjuta fast är givetvis ännu bättre.

Finns ju också andra lösningar, som exempelvis kanter i corten, vilka inte kräver gjutning och annat underarbete.

Ska man ändå sätta spaden i marken och vill ha sten, så rekomenderar jag klassisk kantsten (rv6 eller rv4).

• Laddar…