Byggahus.se

Steglös termostat

1. M
    Medlem · 1 058 inlägg
    Hej.

Kan någon förklara vad en steglös termostat Är? Googlat men hittar inget. Min gissning är ett element vars termostat reglerar värmen så den inte sjunker under en viss gräns genom att slå på och av?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Ny teknik , nya rön , normalt har det funnits , bimetalltermostat KLICK KLICK
    Elektronisk termostat säger inget , vet inte om dom kallar den för steglös , den går till och från som alla termostater gör , men i försäljningssyfte , kan kalls steglös
    Har inte sett om det finns helt steglös termostat , kan kanske tänka mig en ny teknik , där en givare signalerar till en komponent , ett värde mellan säg 10- 230 eller mellan 10-400 och då får värmespiralen allt mellan 10 och 230 V eller mellan 10 och 400 V .tempen ligger kanske mera exakt på inställt värde , vad det ska vara bra för , när vanliga slår på några grader upp och ner , men om det finns så kostar dom nog bra mycket mer , överkurs i mitt tycke
    Ta nu inte detta exempel bokstavligt , utan bara en åskådning på ett händelseförlopp som kan säga hur en funktion är på något sätt

3. A
    Medlem · 872 inlägg
    Steglös är väl helt enkelt att önskad temperatur går att ställa in utan fasta steg. Tex 21,3
    Det säger inget om hur duktig termostaten är på att hålla den tempen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.