Fjällstugan har funnits i familjen hela mitt liv (och lite innan) och vi har klarat oss bra både utan stege och fallskydd till överslafarna.
Vi har ju både klarat av att klättra upp och inte ramlat ner (så många gånger)...
Men nu tycker sambon att våra barn behöver detta...ja alltså dagens ungdom... herregud vad bortskämda de är 🧐🙄😉
Nä men stege och fallskydd ska byggas till dessa platsbyggda sängar: (hittade ingen bättre bild just nu)
Stegen tänker jag mig att man bygger liknande denna:
Den behöver dock vara löstagbar. (Som synes trångt rum) Vad använder man för vettiga krokar att kroka upp den med ? Tänker man krokar den i yttre brädan på överslafen och sätter ett stöd mot nedre.
Tänker dock att man "försänker" stegen lite mer än den på bilden. Räcker det att skruva den eller bör man även limma ?
Vilka dimensioner på virket bör man använda ? I huvudsak är det barn som ska klättra men bör ju även fungera för fullvuxna...
Fallskydd, tänker att det räcker med en enkel "planka" som man fäster på något sätt. Men även denna vill jag ha avtagbar (underlättar när man använder överslafarna för väskor t.ex...)
Hur bygger man fallskyddet så det är säkert men ändå enkelt att ta av / sätta dit?
/Jocce
Vi har ju både klarat av att klättra upp och inte ramlat ner (så många gånger)...
Men nu tycker sambon att våra barn behöver detta...ja alltså dagens ungdom... herregud vad bortskämda de är 🧐🙄😉
Nä men stege och fallskydd ska byggas till dessa platsbyggda sängar: (hittade ingen bättre bild just nu)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stegen tänker jag mig att man bygger liknande denna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den behöver dock vara löstagbar. (Som synes trångt rum) Vad använder man för vettiga krokar att kroka upp den med ? Tänker man krokar den i yttre brädan på överslafen och sätter ett stöd mot nedre.
Tänker dock att man "försänker" stegen lite mer än den på bilden. Räcker det att skruva den eller bör man även limma ?
Vilka dimensioner på virket bör man använda ? I huvudsak är det barn som ska klättra men bör ju även fungera för fullvuxna...
Fallskydd, tänker att det räcker med en enkel "planka" som man fäster på något sätt. Men även denna vill jag ha avtagbar (underlättar när man använder överslafarna för väskor t.ex...)
Hur bygger man fallskyddet så det är säkert men ändå enkelt att ta av / sätta dit?
/Jocce
Man kan ha stegen på sängens kortsida. Och använda rundstav som stegpinnar för att göra den smidigare.Jocce81 skrev:
Att ha demonterbara fallskydd låter inte lika säkert som att ha fasta. Men all kan väl iofs demonteras...
Vad jag märkt kan man ha översängarna som förråd ändå.
Husägare
· Skåne
· 1 683 inlägg
Ta en titt i manualen till ikeas stödbräda. Jag tvivlar starkt på att du inte kommer kunna montera det…
https://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/nattapa-stoedbraeda-vit__AA-2317880-1-2.pdf
Vill du hellre bygga så gör det, men på fjällturen kanske man hellre åker skidor än snickrar… angående krok till stegen hade jag byggt en mycket enkel stege och hängt den över sängkanten med ”skolkrokar” som du sätter upp-och-ner.
https://www.clasohlson.com/se/Skolkrok-/p/41-3150
Men jag hade nog nöjt mig med stödbräda och låtit barnen klättra utan stege. Det ser inte som en hög säng.
https://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/nattapa-stoedbraeda-vit__AA-2317880-1-2.pdf
Vill du hellre bygga så gör det, men på fjällturen kanske man hellre åker skidor än snickrar… angående krok till stegen hade jag byggt en mycket enkel stege och hängt den över sängkanten med ”skolkrokar” som du sätter upp-och-ner.
https://www.clasohlson.com/se/Skolkrok-/p/41-3150
Men jag hade nog nöjt mig med stödbräda och låtit barnen klättra utan stege. Det ser inte som en hög säng.
Har liknande sovloftssäng, i litet rum.
Ingen stege.
Har ett litet datorbord i trä,
mycket litet ,
starkt att stå på,
stål ben med hjul på.
Kliver man upp på det bordet den kommer
man upp på övre sängen och
hjulen gör den kan rullas undan
vid behov
Ingen stege.
Har ett litet datorbord i trä,
mycket litet ,
starkt att stå på,
stål ben med hjul på.
Kliver man upp på det bordet den kommer
man upp på övre sängen och
hjulen gör den kan rullas undan
vid behov
Platsbyggda sängar där ena kortändan är mot en vägg och andra mot en garderob så där går det tyvärr inte.Bönhas skrev:
Rundstavar undviker jag gärna, obekvämt mot nakna fötter i mitt tycke.
Sjävlklart skall de byggas på ett sätt så de ändå är säkra....
/Jocce