Fjällstugan har funnits i familjen hela mitt liv (och lite innan) och vi har klarat oss bra både utan stege och fallskydd till överslafarna.
Vi har ju både klarat av att klättra upp och inte ramlat ner (så många gånger)...
Men nu tycker sambon att våra barn behöver detta...ja alltså dagens ungdom... herregud vad bortskämda de är 🧐🙄😉

Nä men stege och fallskydd ska byggas till dessa platsbyggda sängar: (hittade ingen bättre bild just nu)
Litet sovrum med två våningssängar, en fönsterutsikt och en mjuk matta. Rummet är i ett fjällstuga med trätak och väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stegen tänker jag mig att man bygger liknande denna:
Trästege monterad på väggen intill platsbyggda våningssängar i en fjällstuga, med vit sängkläder och randig matta i träinredning.
Skapa konto

Den behöver dock vara löstagbar. (Som synes trångt rum) Vad använder man för vettiga krokar att kroka upp den med ? Tänker man krokar den i yttre brädan på överslafen och sätter ett stöd mot nedre.
Tänker dock att man "försänker" stegen lite mer än den på bilden. Räcker det att skruva den eller bör man även limma ?
Vilka dimensioner på virket bör man använda ? I huvudsak är det barn som ska klättra men bör ju även fungera för fullvuxna...

Fallskydd, tänker att det räcker med en enkel "planka" som man fäster på något sätt. Men även denna vill jag ha avtagbar (underlättar när man använder överslafarna för väskor t.ex...)
Hur bygger man fallskyddet så det är säkert men ändå enkelt att ta av / sätta dit?

/Jocce

Farstatjej90
Ikea har färdiga fallskydd som man bara trycker fast på sängen. Dom passar säkert dina sängar också. Som är inte särskilt dyra heller. Jag tror inte du kommer undan billigare....

• Gilla
jormi och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ikea har färdiga fallskydd som man bara trycker fast på sängen. Dom passar säkert dina sängar också. Som är inte särskilt dyra heller. Jag tror inte du kommer undan billigare....
Om det är denna variant du tänker på så är fästet väldigt smalt. Passar inte ens Ikeas alla sängar...

Vit säkerhetsbräda med smalt fäste, designad för barnsängar.
Skapa konto

/Jocce

Farstatjej90
Jocce81 Jocce81 skrev:
Om det är denna variant du tänker på så är fästet väldigt smalt. Passar inte ens Ikeas alla sängar...

[bild]

/Jocce
Har du ett sånt? Jag har ett sånt.
Det går att montera på dina sängar. Lovar.

Har du ett sånt? Jag har ett sånt.
Det går att montera på dina sängar. Lovar.
Vi har ett och det fungerar på Ikeas "lilla" säng men inte den som är modellen större...

/Jocce

Farstatjej90
Vad är måttet på plankan ytterst på din loftsäng? Jag tror det passar. Har du försökt?

Vad är måttet på plankan ytterst på din loftsäng? Jag tror det passar. Har du försökt?
Vet inte då stugan befinner sig ca 50 mil härifrån och har därmed inte provat.

/Jocce

Farstatjej90
Jocce81 Jocce81 skrev:
Vet inte då stugan befinner sig ca 50 mil härifrån och har därmed inte provat.

/Jocce
Låter jobbigt allting.

• Haha
  • Gilla
Villabergskuben och 2 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Stegen tänker jag mig att man bygger liknande denna:
Man kan ha stegen på sängens kortsida. Och använda rundstav som stegpinnar för att göra den smidigare.

Att ha demonterbara fallskydd låter inte lika säkert som att ha fasta. Men all kan väl iofs demonteras...
Vad jag märkt kan man ha översängarna som förråd ändå.

Ta en titt i manualen till ikeas stödbräda. Jag tvivlar starkt på att du inte kommer kunna montera det…
https://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/nattapa-stoedbraeda-vit__AA-2317880-1-2.pdf

Vill du hellre bygga så gör det, men på fjällturen kanske man hellre åker skidor än snickrar… angående krok till stegen hade jag byggt en mycket enkel stege och hängt den över sängkanten med ”skolkrokar” som du sätter upp-och-ner.
https://www.clasohlson.com/se/Skolkrok-/p/41-3150

Men jag hade nog nöjt mig med stödbräda och låtit barnen klättra utan stege. Det ser inte som en hög säng.

• Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Att byta ut den där lilla pallen/bordet längst in mot en pallstege kanske kan vara en lösning på steg-problemet?

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Har liknande sovloftssäng, i litet rum.
Ingen stege.
Har ett litet datorbord i trä,
mycket litet ,
starkt att stå på,
stål ben med hjul på.

Kliver man upp på det bordet den kommer
man upp på övre sängen och
hjulen gör den kan rullas undan
vid behov

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Låter jobbigt allting.
Absolut inte det minsta jobbigt. Men svårt att mäta just nu bara...

/Jocce

Bönhas Bönhas skrev:
Man kan ha stegen på sängens kortsida. Och använda rundstav som stegpinnar för att göra den smidigare.

Att ha demonterbara fallskydd låter inte lika säkert som att ha fasta. Men all kan väl iofs demonteras...
Vad jag märkt kan man ha översängarna som förråd ändå.
Platsbyggda sängar där ena kortändan är mot en vägg och andra mot en garderob så där går det tyvärr inte.
Rundstavar undviker jag gärna, obekvämt mot nakna fötter i mitt tycke.

Sjävlklart skall de byggas på ett sätt så de ändå är säkra....

/Jocce

P Pettman skrev:
Att byta ut den där lilla pallen/bordet längst in mot en pallstege kanske kan vara en lösning på steg-problemet?
Sambon tyckte stege så det blir stege ;)

/Jocce

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.