G
Buford Buford skrev:
Det är ju det som är problemet. För 15 år sedan kunde man spara till kontantinsats, ganska enkelt. Men med tanke på värdeökningen måste man nu hitta nya sätt för folk att belåna sig, så värdet och därmed skulderna kan fortsätta öka och öka. Vad händer med vår nu för tiden problemfria skuldsatta tillvaro om värdet slutar att öka som vi är vana vid, eller räntorna börjar röra sig uppåt? Eller finns det på riktigt någon fördel med att bostadspriserna ökar sådär 10% årligen?
Jag är också väldigt kritisk till detta pyramidspel och anser att Sveriges "rikedom" delvis är fejk. Sverige får ju hela tiden kritik internationellt för att befolkningens höga skulder men om man lånar " billigt" på nått som ökar i värde, använder pengarna "som blev över" till att fika på stan, renovera badrummet för 300 000, köpa en ny tv för 20 000 ( gjorde det själv förra veckan = 5000 i moms till staten) så snurrar ju hjulen. Det kommer att kracha men när/hur? Om man äger sin bostad (utan belåning) när de krachar så kommer staten att plocka skatt därefrån så det spelar nog ingen roll...

• Gilla
Buford
  • Laddar…
Fairlane
Buford Buford skrev:
Om jag läser siffrorna rätt så skriver du att ni behövde amortera 200kr/månad på ert 4-miljonerslån. Hade ni köpt huset i Finland skulle ni behöva amortera lite drygt 13.000kr/mån. Skulle det påverka vad ni var beredda att betala för huset tror du?
Kanske, kanske inte. Vi hade klarat det och vi behövde någonstans att bo.
Alternativet hade ju då varit att köpa ett billigare hus, men det hade å andra sidan inneburit att vi fått byta skola på äldsta dottern och att vi fått helt andra restider, om vi skulle behållt våra jobb. Jag förstår som sagt att tanken är att alla hus borde varit mycket billigare då, men resan dit är inte helt lätt. Nu har man iallafall börjat kräva amortering.
Vi låg mellan 50 och 70% belåning på huset så med dagens regler hade vi fått amortera 1%, dvs 40' om året istället för knappt 3000. Med Norges regler så hade vi fått amortera 100' om året i 2 år och sen ingenting efter det.

Fairlane
Problemet är väl i mångt och mycket ett problem i städer som växer, dvs där det finns en bostadsbrist. Man brukar ibland säga att det är ett Stockholmsproblem, men priserna på bostäder har ökat i många andra städer också.
Jag såg följande artikel för några år sen om en trea i Umeå för 10,5 miljoner till exempel: https://www.expressen.se/leva-och-bo/hemma-hos-5/hemnet/trean-for-105-miljoner-kronor--i-umea/

I artikeln står det exempelvis: "För folk som bor i Stockholm är det vardagsmat med skyhöga priser i innerstan.". Ja, visst finns det höga priser i Stockholms innestad, men jag sökte för skojs skull på en 3:a innanför tullarna nu och de flesta går långt under den summan, även om det även finns dyrare.

Eller:
"Klart det är mycket pengar, men Umeå skiljer sig från andra norrländska städer, säger Sara Stenlund, fastighetsmäklare på Boporten. Det är en dynamisk stad som växer, och vi har många företag här. Du kan till exempel inte få en villa för under fem miljoner vilket folk kanske inte vet."

Så, höga priser är inte bara i Stockholm. I andra ändan har man orter där man knappt kan få huset sålt överhuvudtaget och det är nog egentligen en mer osäker investering, även om den såklart är på en lägre nivå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.