Byggahus.se

Statligt lån kan bli aktuellt för förstagångsköpare

1. M
    Medlem · frankrike · 988 inlägg

maria01

Medlem
    Skillnaden i andra storstäder som Berlin Paris new york är dom fortfarande har väldigt många hyresrätter plus vad som klassas som trendiga områden i Stockholm finns det knappt en bra restaurang eller kulturliv utanför tullarna

• Laddar…
  2. M
    Medlem · 174 inlägg

Masthugg

Medlem
    Syftet med detta är att rädda kvar Miljöpartiet i riksdagen 2022. Ingenting annat.

3. M
    Medlem · 20 inlägg

Micke MOH

Medlem
  4. M
    Medlem · 174 inlägg

Masthugg

Medlem
    Hade det varit ett bra förslag hade sossarna sett till att presentera det själva. MP behöver bara att fler än 4% gillar det för att det ska vara en vinst för dem.

5. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 497 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Det är ett bra förslag. Inte den statliga garantidelen (eller än värre, bolåneinstitutsidén), men att lätta på lånereglerna för unga är bra.

Dagens regler bygger på förmynderi med oväntad låg evidensnivå för att de faktiskt gör någon som helst nytta. Inget ovanligt för förmynderi iofs...

• Laddar…
  6. Appendix
    Husägare · Roslagen · 3 019 inlägg

Appendix

Husägare
    Exakt.
    Det är populistiskt

Och sen är problemen främst att ungdommarna vill bo där det är glammigt. Inte där det finns lediga lägenheter

7. Nötegårdsgubben

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Vi vill väl alla välja var vi bor. Jag tror att du skulle märka att även oväntat många unga väljer bort citynära bostäder när prismekanismerna gör sitt till. Annat var det på 80- och 90-talen när många såg det som en mänsklig rättighet att få en billig hyresrätt innanför tullarna.

Missförstå mig rätt, naturligtvis vill många unga bo där det är lite puls, men ofta inte till vilket pris som helst.

8. Appendix
    Husägare · Roslagen · 3 019 inlägg

Appendix

Husägare
    Det är en rättighet att ha ett boende. Frågan är om det är en rättighet att få vilket boende man vill.

Om man väljer att bo 8 år på andrahandsboenden innanför tullarna när man på samma tid får ett förstahandskontrakt i Haninge. Då är det ju till vilket pris som helst.

• Laddar…
  9. Nötegårdsgubben

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Visst är det så, men jag tror att det var mycket vanligare förr, när det fanns färre bostadsrätter.

10. M
    Husägare · Jönköpings Län · 3 662 inlägg

MagHam

Husägare
    Det är som att kissa i ett par galonbyxor medans man klättrar 15 meter till på stege.
    Varmt och skönt ett tag då man bygger ännu en vånings fallhöjd på det ekonomiska korthuset.
    .
    Buford fångade problematiken bra. Ökad belåning ger högre efterfrågan som ger ännu högre priser. Och priser i det här sammanhanget baseras inte speciellt mycket på reella värden.

11. O
    Medlem · 57 inlägg

Orvar777

Medlem
    Nej det är inget bra förslag. Strama åt villkoren och marknaden kommer att justera prisbilden automatiskt.

12. Nötegårdsgubben

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Det är ett bra förslag såtillvida att unga kapitallösa idag på många vis tvingas stå utanför den ägda boendemarkmaden genom statliga diktat. Varvid politikerna skapar en lösning på ett problem (nåja, en uppsättning problem) de själva skapat.

Lösningen faller förvisso inte heller mig inte på läppen, men det beror mycket på att jag inte delar problemanalysen. Att unga skaffar sig för dyra bostäder verkar inte vara att stort problem. Att unga har svår att skaffa sig bostäder är dock ett rejält problem.

• Laddar…
  13. Buford
    Husägare · Halland · 383 inlägg

Buford

Husägare
    Men om ännu fler får råd att köpa, genom att belåna sig högt, kommer troligen priserna stiga än mer, med följden att vi snart måste hitta ytterligare metoder för att folk ska kunna ta ännu mer lån för att hänga med och kunna köpa där man vill köpa... Den spiralen tar ju aldrig slut.
    Personligen tror jag det är bättre att folk köper där de har råd att köpa, till priser de har råd att betala, med t.ex amorteringstid på 30 år.
    Om problemet är att folk har för låga inkomster, kanske marknaden borde se till att öka köpkraften genom ökade löner istället.

14. Nötegårdsgubben

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Jodå. Genom att det byggs mer där folk vill bo.

Nä just det! Det gör ju politikerna också sitt yttersta för att hindra för att vinna röster. Silly me.

15. Buford
    Husägare · Halland · 383 inlägg

Buford

Husägare
    Där det byggs nytt blir det sällan såpass billigt att någon förstagångsköpare har råd ändå. Och hyresrätterna som byggs kostar ju ofta såpass mycket att jag som normalinkomsttagare bara skulle kunna drömma om att ha råd med dem.

Prisbilden påverkas såklart av att folk kan låna billigt. Hade man t.ex lagt på en amorteringstid på 30 år skulle prisbilden behöva se annorlunda ut. Och fler, även förstagångsköpare skulle ha större möjlighet att hitta ett boende.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.