Byggahus.se
Ni får ha lite överseende med terminologin. Det är ett tecken på min brist på kunskap och därav min fråga. Vi har en Nibe F1255 bergvärmepump. För att alltid ha något flöde på gång har vi ingen termostat i våra både badrum. Vi fick en fin ritning där det också står hur många varv ventilen ska öppnas för att få rätt flöde. Nu känns det på vintrarna tydligt att golvet är lagom/behagligt varmt (i både badrum). Men på sommaren är golven helt enkelt helt kalla som om det inte finns något flöde alls. Jag förstår mig inte riktigt på manualen och undrar nu om jag kan se i bergvärmepumpen om det går något flöde ? Är det någon inställning jag behöver kolla ?

Golven är kalla därför att bergvärmepumpen står stilla, vilket den bör göra sommartid eftersom huset inte har något värmebehov. För att uppleva golvet som varmt bör det vara åtminstone 5-6 grader varmare än luften, och om luften är 30 grader måste värmepumpen värma upp till 35 grader. Knappast önskvärt.

Du behöver hjälp av elvärme för att få golvvärme även på sommaren, t.ex. med en elpatron kopplad till golvvärmen. Detta är dock rätt dyrt, och rätt ineffektivt eftersom du också värmer upp resten av huset med spillvärmen.

• Gilla
Remco
  • Laddar…
Tack, det var snabbt...

Men så som jag fått det förklarat så är det bättre/nödvändigt för värmepumpen att det alltid finns ett flöde så att den alltid snurrar (sakta). Är det korrekt ? Om (handvridna) ventilerna nu alltid är öppna, varför kan den stå stilla ? Nu förstår jag iaf varför jag inte känner att golvet är varmare. Går det att kolla om pumpen snurrar, varvtal eller dyligt ?

Bästa svaret

R Remco skrev:
Tack, det var snabbt...

Men så som jag fått det förklarat så är det bättre/nödvändigt för värmepumpen att det alltid finns ett flöde så att den alltid snurrar (sakta). Är det korrekt ? Om (handvridna) ventilerna nu alltid är öppna, varför kan den stå stilla ? Nu förstår jag iaf varför jag inte känner att golvet är varmare. Går det att kolla om pumpen snurrar, varvtal eller dyligt ?
Det är cirkulationspumpen som bör gå för att förhindra att det sedimenterar någonstans på slingan, så det blir stopp när man sedan startar på hösten igen. Jag har svårt att tro det skulle vara ett bekymmer i nyare hus med kopparledningar, men med järnrör så kan det mycket väl becka igen. Cirkulationspumpen cirkulerar bara vattnet, den genererar ingen värme. Kompressorn i värmepumpen genererar värme, och den står still så länge det är varmt ute. Om du vill kolla att cirkulationspumpen går är det bara att hålla handen på den så bör du känna ett svagt vibrerande.

Enda sättet att få värme på baden är att ställa upp kurvan på VP, har du termostater på allt annat så stänger dom eller ställa ner dom till min och det är ju bara det klinkerkalla som du ev vill bort.

• Gilla
Remco
  • Laddar…
T term skrev:
Det är cirkulationspumpen som bör gå för att förhindra att det sedimenterar någonstans på slingan, så det blir stopp när man sedan startar på hösten igen. Jag har svårt att tro det skulle vara ett bekymmer i nyare hus med kopparledningar, men med järnrör så kan det mycket väl becka igen. Cirkulationspumpen cirkulerar bara vattnet, den genererar ingen värme. Kompressorn i värmepumpen genererar värme, och den står still så länge det är varmt ute. Om du vill kolla att cirkulationspumpen går är det bara att hålla handen på den så bör du känna ett svagt vibrerande.
NU förstår jag... Thx !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.