Byggahus.se

Startströmbegränsare

1. J
    Medlem Nivå 4
    Jag letar efter en lämplig startströmbegränsare, typ 230V 10A. Problem är att när jag startar några av mina elapparater från "enklare" leverantörer, typ Bauhaus vedklyv, så går nästan alltid säkringar (10A). Så jag hade tänkt mig att det borde finnas någon startströmbergränsare, letade på nätet men hittade inget. Helst skall det vara en sådan som man kopplar på elsladden, t.ex mellan uttaget och maskinen, men även andra lösningar är av intresse.

2. S
    Medlem Nivå 6
    Är det vanliga "proppar" eller är det automatsäkringar du har? Har du kollat om dom är av trög modell?

3. P
    Medlem Nivå 3
    Byt från 10 ampers propp till 13 ampers så kan du plocka ut 3140 watt istället för 2400 W från samma uttag.

4. E
    Medlem · Nivå 23
    Det sista förslaget kan vara lite tveksamt, det måste räknas på. Har du verkligen tröga säkringar, en så lättstartad maskin som en vedklyv vedklyv borde inte knäcka en sådan.

5. Z
    Medlem Nivå 7
    Fast å andra sidan, jag hade automatsäkringar, sk tröga. jag hade en som löste ut när jag startade slutsteget till stereon... även om det bara var slutsteget inkopplat till säkringsgruppen.
    Efter lite samtal med elektrikern så byttes det till 13A, och sedan dessa har inte säkringen löst ut.

Jag antar att elektrikern gjorde så som elmont sade: man måste räkna på det om ledningarna tål den extra last som man numera tillåter. dvs, längd och kabeldimension.

Det kan också vara en dålig säkring som inte längre lever upp till sin specifikation, kanske någon vet om det finns testutrustning som kan testa utlösningsvärdena ?

6. P
    Medlem Nivå 3
    Tyvärr säljer inte alla proppförsäljare 13 ampers proppar. Varför ?

7. E
    Medlem Nivå 6
    det är inte så vanligt att man använder dom, så man får nog gå till en grissist och handla... ica har nog dåligt med 13A

8. E
    Medlem · Nivå 23
    Därför att det inte alltid är tillåtet att använda 13 A och att man i vissa fall kan säkra 1,5 mm2 med 13 A är inget nytt men pga. begränsningarna sällan har använts. Har man köpt en "dålig" apparat/maskin som inte klarar av att starta med normala säkringar ska man klaga hos den som sålt/tillverkat "apparaten". Man kan ju även utan större problem tex. säkra 16 A och sätta ett motorskydd inställt på 13-14 A på den gruppen. Motorskyddet klarar överlasten och säkringen kortslutningsskyddet

9. v-g
    Medlem Nivå 13
    Kan också fungera med lång skarvkabel. Fattigmans strömbegränsare :)

10. P
    Medlem Nivå 3
    Oftast inga problem att byta 10 amper till 13 amper, bara man inte har för långa 1,5 kvadratkablar före belastningen och bor långt från transformatorn. Finns ju dom med 10 ampersäkringar som inte heller uppfyller utlösningsvillkoret.

11. snaggletooth
    Medlem · Nivå 14
    Just därför måste man räkna på det.

12. E
    Medlem · Nivå 23
    Till er som tvivlar på att det blir hett med 13 A på 1,5mm2 i tex ett rör i en isolerad vägg, gör ett prov med en last på runt 4 kW (det är väl ungefär vad en 13 A klarar i en timme) så kan vi diskutera ev. fara efter det.

13. A
    Medlem Nivå 1
    13A säkring kräver 2.5mm2 kabel.
    1.5 mm2 får avsäkras med högst 10A. Blå boken.

ampere ABL

14. electrocuted
    Medlem Nivå 10
    och när upphörde blå boken att gälla..

15. B
    Medlem Nivå 4
    jan_af_lisoe

Sök på "mjukstartare" på nätet, brukar normalt användas för 3 fas motorer men finns också för 1 fas.