Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Startsnöret drar inte runt motorn, trimmer Partner B340/341

1. B
    Medlem · Uppsala län · 261 inlägg

Blazermannen

Medlem
    Min slitvarg till trimmer har havererat. Jag stängde av den för lite trådjustering och när jag skulle dra igång den igen dras inte motorn runt när jag drar i startsnöret. Snöret går att dra ut, men helt utan motstånd, det går tillbaka som det ska.

Anordningar med fjädrar plockar jag helst inte isär på ren chans, men det borde vara ofarligt att göra med en startanordning, fjädern är ju obelastad i viloläge. Jag har inte lyckats hitta någon som har råkat ut för samma sak, men jag hittade lite sprängskisser iaf.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-6-1_12-59-1.png

Hämtat här:
    https://www.yumpu.com/it/document/r...341-b380-prefix-01-prefix-02-2002-03-brush-/3

Är det låssprinten med nr 53 som pajat är det nog lätt fixat, till en ringa kostnad, är det något annat blir det värre. Det går tydligen att köpa hela startanordningen, med fjäder och snöre och allt annat till höger om låssprinten i skissen ovan. Ex.vis här:
    https://www.reservdelaronline.se/st...rtapparat-b321-b340-hbm34-mfl-5382416-59.html

Är det någon här som råkat ut för samma fel?

2. Larsa
    Medlem · Stockholm · 3 600 inlägg

Larsa

Medlem
    Är inte 51 en klack som skall slå ut och dra runt allt? Hade det felet på en annan trimmer, var bara att göra rent och smörja upp. Borde vara en klack, alternativt ett snett spår som gör att startsnöret greppar vevaxeln då du rycker i snöret.

3. B

Blazermannen

Medlem
    Ja, det kan förstås vara någonting med den där klackhistorien. Enda raka, för att bli klokare och hitta felet, är väl att plocka isär och kolla. Återkommer med rapport när det är gjort.

4. B

Blazermannen

Medlem
    Jag plockade loss hela enheten, det var visst inget att oroa sig för, helt ofarligt, och såg den där lilla klacken och allt runtomkring. En klurig mekanism som funkade hur bra som helst när den var borta från trimmern. Smorde lite och satte tillbaka. Behövde sedan byta tändstift för att få igång den, men nu funkar den bra igen.

5. S
    Medlem · Västernorrland · 7 517 inlägg

Stefan1972

Medlem
    En liten fotnot bara och det är att fjädern inte är obelastad i viloläge. De vrids upp och förspänns ett antal varv så visst kan det hända saker om man bara river isär.

6. B

Blazermannen

Medlem
    Ja, jag var rädd för det, men det visade sig att bortskruvning av den s.k. startapparaten inte innebar att man frilade fjädern. Smart konstruktion, jag kan tänka mig att själva fjädern betydligt mer sällan är orsak till problem än den lilla klacken med nummer 51.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.