Hej,
När jag kom fram till stugan idag slog jag på kylskåpet och ganska direkt efter luktade det bränt plast och proppen gick av.
Jag monterade ner kylskåpets startrelä och den ser helt utbränt ut, kortslutning säkert.

Som ni kan se på bild 1 är mitt problem att serienumret brann med, den börjar med 103N00..
Det är ett kyl och frys från Elektro Helios, FK 359
Mina sökningar kom inte fram till vilken startrelä som jag kan använda istället.
Den ser likt denna:
https://shop.electrolux.se/kylskap-...tartrela-till-kylskapskompressor/p/2425144017
Men jag kan se att det står "25ohms" på den och på samma plats står det "40" på mitt. Jag hittar en med 38ohms på nätet också men lite dyrare.
Så frågan är:
. Vilken startrelä passar bäst för att ersätta min?
. Spelar resistansen nån roll där eller går det bra att byta till 25?
Bifogar också bild på kylens serienummer.

Tusen tack för tips på förhand
När jag kom fram till stugan idag slog jag på kylskåpet och ganska direkt efter luktade det bränt plast och proppen gick av.
Jag monterade ner kylskåpets startrelä och den ser helt utbränt ut, kortslutning säkert.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som ni kan se på bild 1 är mitt problem att serienumret brann med, den börjar med 103N00..
Mina sökningar kom inte fram till vilken startrelä som jag kan använda istället.
Den ser likt denna:
https://shop.electrolux.se/kylskap-...tartrela-till-kylskapskompressor/p/2425144017
Men jag kan se att det står "25ohms" på den och på samma plats står det "40" på mitt. Jag hittar en med 38ohms på nätet också men lite dyrare.
Så frågan är:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Startreläet heter 210 00 23-00/7T Thibault.Du skrev:Hej,
[bild]
Den ser likt denna:
[länk]
Så frågan är:
[bild]
Bästa svaret
Inte så viktigt med beteckningarna
Ditt skåp har väl stått kallt och fuktigt?
Ditt skåp har väl stått kallt och fuktigt?
Va rädd om skåpet
Det är en klenod med mycket hög kvalitet
Inte minst för att det är R12 i det
en extremt bra gas som toalförbjöds på 80-talet (Freon)
Det är en klenod med mycket hög kvalitet
Inte minst för att det är R12 i det
en extremt bra gas som toalförbjöds på 80-talet (Freon)
Återkoppling:
Jag bytte startrelät och fick igång kompressorn.
Det blev dock minusgrader i skåpet även på lägsta inställningen på termostaten. Så den bytte jag också och nu funkar skåpet som ny.
Båda reservdelar beställde jag från electrolux, de som föreslogs när man skrev in vilket skåp det handlar om. 103N0021 för relät.
Tack för hjälpen!
Jag bytte startrelät och fick igång kompressorn.
Det blev dock minusgrader i skåpet även på lägsta inställningen på termostaten. Så den bytte jag också och nu funkar skåpet som ny.
Båda reservdelar beställde jag från electrolux, de som föreslogs när man skrev in vilket skåp det handlar om. 103N0021 för relät.
Tack för hjälpen!
Liknande trådar
-
Elektronisk termostat till Termel 230V oljefyllt element
Värme allmänt -
Vinklad elektronisk termostat till MMA radiatorventil
Värme allmänt -
Elektronisk dörrlås till spanjolett
Fönster & Dörrar -
Uppdatera reglering av värme från manuell till elektronisk
Fjärrvärme & Gas -
Startrelä till Elektro Helios FG2995