Byggahus.se

Starta värme på distans i fritidshus, fast telefon byte till Ip telefoni

1. R
    Medlem Nivå 1
    Vi har idag en "teleswitch"(fabrikat Zettler) i källaren som vi startar vår värmepanna (cirkulationssytem med etanol) med hjälp av en kod över det fasta telefonnätet, vi ringer alltså vårt vanliga nummer och en röst ber oss slå in en kod. Nu skall det fasta nätet nedmonteras och Telia erbjuder oss "Ip telefoni" istället. Vi har fiberuppkoppling (Bahnhof) i stugan och funderar nu på om vi kan sätta på värmen på det gamla sättet även om vi byter till Bahnhofs ip telefoni och struntar i Telias erbjudande, vilket väl fungerar på samma sätt?
    Vi har behållit den fasta telefonen enbart för värmens skull.

2. tommib
    Bergsfogde · Nivå 24
    Om ni har en fast internetuppkoppling så finns det hur många sätt som helst att lösa detta på. Hur mycket vill ni betala? Hur "färdig" ska lösningen vara?

Exempel på produkter för detta är Shelly, olika hemautomationslösningar baserade på raspberry pi eller andra kontrollers

3. E
    Medlem · Nivå 23
    IP-telefoni bör fungera med dit styrsystem. Det (IP-telefoni) simulerar det vanliga analoga telefonisystemet. Det som ev kan spöka är överföringen av tonsignaleringen. Hur grejorna samspelar vet man tyvärr bara när allt in inkopplat
    Eftersom ni bara använder fast telefoni kanske det är idé att titta på någon annan lösning. Vill man mecka och trixa finns det som tommi säger många olika lösningar. Detta kräver en viss kunskapsnivå inom elektronik/programmering.

Annars finns det smidiga system som går via mobilnätet (ex. Ontech) som fungera "out of the box". Ett kontantkort behövs laddas, kanske 100 kr/år.

4. R
    Medlem Nivå 1
    Tack för infot, jag vill helst inte installera något nytt i och med att detta har fungerat bra i många år. Jag tror jag testar med ip telefoni. Om det inte fungerar så får jag säga upp det igen och fundera på andra lösningar.

• Laddar…
  5. K
    Medlem Nivå 1
    Har du Bahnhof och deras router så kostar telefoni inget. Du betalar för utgående samtal, men ingen fast avgift.
    På routern sitter 2 teleuttag som du kan koppla in koppartelefoner på.

Tips: Konfigurera bort den ena linjen, annars blir det konstigt. Eller be Bahnhof att göra det.

Bör funka även för styrning.

6. R
    Medlem Nivå 1
    Problemet löst. Skaffade Bahnhofs router. Från teleuttaget på routern satte jag en mellanpropp till första telekontakten i det fasta nätet. Nu fungerar det att starta värmen som sitter på den andra telekontakten i källaren. Tyvärr fungerar inte den första telekontakten för telefon men löste det med en trådlös telefon i källaren och en slavtelefon i stugan. Kanske detta ändras då dom klipper det fasta nätet i september. Tack för alla tips och ideer.

7. J
    Medlem · Nivå 14
    Tänk dock på att bredbandstelefoni fungerar sådär. Vid strömavbrott fungerar det inte till skillnad mot AXE-växel och emellanåt ett par gånger per år kommer andra fel som gör att det ej går att ringa avsett nummer. Bahnhof tillhör de bättre operatörerna enligt min erfarenhet men ibland fungerar det ändå inte.

8. R
    Medlem Nivå 1
    Skönt att höra att Bahnhof är bland de bättre. Annars så har jag inget val, dom klipper av kablarna till det fasta nätet i höst. Tror det är för dyrt att underhålla och dom flesta på ön har sagt upp sitt fasta abbonemang.