Byggahus.se

Starta eget bolag för att bygga åt sig själv

1. T
    Medlem · 6 inlägg

Tomas Appelberg

Medlem
    Hej
    Jag läste en tråd om detta där det mesta handlade om att lura till sig förmåner på ett eller annat sätt eller om det orimliga i att ett företag inte skulle gå in i en noll- eller minusaffär.
    Jag jobbar i ett medelstort byggföretag och har varit tjänsteman i 20 år. Dessförinnan har jag en yrkesarbetarbakgrund. Jag har lärt mig en del men att bygga åt sig själv är en ny erfarenhet och jag tar tacksamt emot råd och erfarenheter.

Situationen
    Jag och min fru har ritat vårt hus själva eftersom vi tyckte att husleverantörerna levererade snålt och dyrt.
    Vi äger en tomt.
    Bygglov har gått igenom. KA och konstruktör är anlitade.
    Förhandsvärdering är utförd.
    Startbesked erhålls INTE från kommunen förrän vi kan visa upp en färdigställandegaranti.
    Banken vill se ett kontrakt med en byggentreprenör för att utfärda ett byggnadskreditiv.
    En färdigställandegaranti kan tecknas mot uppvisande av ett kontrakt med en byggentreprenör.
    Vi vill inte köpa hela produktionen på totalentreprenad av en byggentreprenör. Det blir mycket dyrt.
    Vi vill själva kunna styra framdrift och inköp och därmed köpa produktionen på delad entreprenad. Jag kommer att ta tjänstledigt och sätta ca 1000 egna timmar i produktionen. Köpta timmar planeras till ca 1700.

Vi behöver anlita ett AB för att teckna avtal mot och dra alla inköp igenom (mot ett arvode). Vi hittar dock inget AB som skulle vilja genomföra projektet i samverkan med oss på det här upplägget. Det är förståeligt och vi drar därför slutsatsen att min fru startar ett AB och jag tecknar ett avtal om delad entreprenad mot detta bolag. Bolaget kommer bara att existera för bygget av detta hus.

Fråga/frågor
    Vad kan banken ha för invändningar när vi frågar om ett byggkreditiv på detta avtal?
    Vad ser ni för problem för övrigt?
    MVH
    Tomas

2. H
    Lösvirkesbyggare · Strängnäs · 677 inlägg

håbbe1961

Lösvirkesbyggare
    Hej, Dum fråga men finns inte den vanliga vägen längre? Du visar banken kalkylen på bygget som bygger delvis på olika offerter plus eget arbete och komp. för förlorad arb.inkomst. Det var i alla fall så vi körde vårt lösvirkesbygge med länsförsäkringar. Vi fick avropa pengar (ca 100 000 / gång ) sedan under tiden för löpande utgifter. Jag ritade kåken själv men tog in snickare för stommen. Eventuellt en byggingenjör för att fixa K-Ritningar på vissa delar.

• Laddar…
  3. M
    Medlem · Västra Götalands · 8 937 inlägg

-MH-

Medlem
    Om jag tänker lite fritt, så skulle jag som bank vara orolig för att stå där med ett halvfärdigt hus, om du inte skull ekunna genomföra projektet (sjukdom, ändrade förhållande, etc). Diå skulle jag vilja ha nåpgon slags garanti över att det finns kontrakt med någon byggfirma som kan bygga färdigt om det skulle inträffa.

Jag tror inte ett temporärt AB som din fru startar skulle lugnat mig en sekund, faktiskt.

• Laddar…
  4. sunnis
    Medlem · 718 inlägg

sunnis

Medlem
    Tänk på att startar du ett AB så kostar det även att bilda och likvidera och därimellan kostar det löpande bokföring och bokslut. Klart att ni kan bilda det "långa vägen" med allt vad det innebär och likvidera det själva men har man inte pysslat med detta tidigare så blir det snabbt ett slukhål med egen tid eller dyrt om allt ska lejas bort av en ekonom.

• Laddar…
  5. B
    Medlem · 4 inlägg

Bebban08

Medlem
    Min erfarenhet är att allt kommer surt efteråt med skatter i detta land är det fult att vara driftig o tjäna pengar. Så lyssna med en revisor vad som gäller

6. T
    Husägare · Stockholm · 459 inlägg

TreeView

Husägare
    Det är väl inget större eller komplicerat arbete att skapa och underhålla ett enklare AB. Enda kostnaden som är svår att skippa är bokföringssystemet, dvs om man klarar sig utan Bankgiro då det kostar runt en hundring per månad.
    Finns ju några gratis-system, ex. Bokio, men det är ju så fruktansvärt dåligt så det är ej att rekommendera.

Att likvidera kostar ju inget om man inte har bråttom, samtidigt så är det ju väldigt bra att ha ett AB som ligger och tickar upp på K10:an, det är väl 170 tkr per år man sparar i framtida utdelningsutrymme, utan kostnad.

7. M
    Medlem · Västra Götalands · 8 937 inlägg

-MH-

Medlem
    Nej, men det är fult att vara driftig och tjäna pengar utan att betala skatt för det.

8. R
    Självbyggare · Stockholm · 7 275 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Vi hade inget problem med kommunen och garantier för att få startbesked. Det räckte med att det byggdes på löpande räkning och fakturerades mot prestation.

9. C
    Medlem · 8 786 inlägg
    Du är själv inne på det i trådstartens första mening - hur hade ni tänkt er att hålla isär bolagets och era privata intressen?
    Skall bolaget få en marknadsmässig ersättning för att bygga huset eller skall bolaget göra det till rabatterat pris eller gratis som en förmån?

10. L
    Medlem · Sörmland · 1 311 inlägg

lat

Medlem
    Jag byggde hus 2005, då gick det att bygga utan kreditiv, fick lån från banken iom att jag hade kontrakt med en hus lev, var iofs tvungen att teckna en Garbo-försäkring (krav från banken) trots att den aldrig kunde tas i bruk iom jag var min egen entreprenör.
    Byggde allt i egen regi, utom att huslev gjorde stomresning. Jag anställde mina snickare på timme, då slapp jag momsen, anlitade en bokföringsfirma för att se till att det där med skatter & arbetsgivaravgifter sköttes korrekt.
    Jag gjorde all el (hade firma som kopplade allt), vent, vvs & byggstädning (ej att förglömma). Köpte övriga entreprenörer efter behov.
    Huset var färdigt på drygt 8mån(nyckelfärdigt), inflyttning efter 7mån. Kostnaden blev mycket bra, nyckelfärdigt för ~10"/m2.

• Laddar…
  11. sunnis
    Medlem · 718 inlägg

sunnis

Medlem
    Ja fast det blir inget "enklare AB" när man ska köra en totalentreprenad genom för några miljoner. Det blir en del jobb med det löpande och det kan mycket väl bli mastigt om man skulle vara helt novis med detta och samtidigt ha tid till allt annat.

Man kan såklart göra allt själv till ingen kostnad, bara man har tillräckligt med tid och intresse.

12. D
    Medlem · stockholm · 3 508 inlägg

Derbyboy

Medlem
  13. T
    Husägare · Stockholm · 459 inlägg

TreeView

Husägare
    Trodde det mer var för syns skull för att få banken att gå med krediten. Sen kan man väl bygga på som vanligt, eller kollar banken att det verkligen är bolaget som allt går igenom...?

Ja som du hör så har jag absolut ingen aning om hur ett husbygge går till, vare sig praktiskt eller ekonomiskt. Men att starta AB det har man gjort några gånger.

• Laddar…
  14. Lulaua
    Medlem · 369 inlägg

Lulaua

Medlem
    Verkar krångligt, kollat med fler banker? Jag fick en förhandsvärdering och gjorde en kalkyl till banken och sen byggde jag allt själv. Inga problem.

15. OlssoniVallby
    Allvetare · Trelleborg · 115 inlägg

OlssoniVallby

Allvetare
    Fundera på att låta aktiebolaget äga fastigheten istället, som vilket fastighetsbolag som helst. Det bolaget anlitar vilken entreprenör som det vill.
    Låt era besparingar och finansieringen bli tillgångar i bolaget och bygg för dessa.
    Skriv ett hyreskontrakt med dig själv på 10 år, och låt detta bli en garanti för bankfinansiering. Den måste vara marknadsmässig för att undvika förmånsskatt. Men du betalar ju till dig själv, så det gör inget.

någon revisor på forumet som kan bekräfta dessa regler?

Skall du senare sälja fastigheten, så sälj hela bolaget. Då är skatten bara 22%. Är man inne på sitt sista stora boende och funderar på downsizing till en hyreslägenhet som nästa boende, finns även möjligheten att du dessförinnan i god tid sålt fastighetsbolaget till ett annat bolag ägt av dig själv (Holdingbolag), där vinsten hamnar, kan du plocka vinster därifrån i egen takt, som lön eller utdelning. behöver som sagt verifieras, men så har jag uppfattat det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.