Starkt kritisk till nyproduktion efter svårigheter att sälja radhus

6k läst  44 svar

Sida 2 av 3
  1. T
    Medlem Nivå 3
    Anser du att vi har ett fungerande system idag?

Vem kommer in på marknaden utan miljoner i insats? Inte gemene man iaf, det är knapperligen ett fungerande system.

Som artikeln här på byggahus, tjejen som köpte och sålde lägenheter och tjänade 1.5 milj på 2 år, det sänder helt fel signaler.

Men detta spelar ingen roll längre, faktum är att marknaden är på väg ner och det kommer bli svårare för säljarna att få överpriser för sina objekt.

Det är köparnas marknad nu, vilket är sunt för alla!

2. K
    Medlem Nivå 1
    Så Johan fick huset värderat till 4,5 och tänkte att om två år kommer det ju vara värt mer. Så jag räknar med att tjäna massa hundratusen... När det nu inte blev så gråter jag ut i Aftonbladet och får i alla fall 800kr för artikeln.

3. S
    Medlem Nivå 3
    Miljoner i insats? Alla kanske inte behöver börja sin bostadskarriär på Lidingö...

KriZomb, tobbbias och Nils82 gillar
  4. T
    Medlem Nivå 3
    Vad kostar ett hus? 4-5 milj i en storstad. Du behöver minst 750.000 i insats. MEN då får du också 3% amortering plus ränta!

5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    "Det är inte värt att köpa något så långt i förväg när man inte vet vart marknaden tar vägen. Dessutom kan man inte lita på att spelreglerna är samma som när man skriver under, säger han."

Det är ju helt klart att personen i fråga inte skaffade sig bostaden för att bo i, utan för att tjäna pengar.
    Och för sådant har jag svårt att känna empati.
    Amatörer skall inte ge sig in i marknader de inte förstår sig på bara för att få klirr i kassan.

6. N
    Medlem · Nivå 8
    Sverige 2018 alltså.........:rolleyes:
    Man ska vara smal, snygg, minst 50 lök i månaden, tjäna på husaffären varje gång, allt ska vara billig, rätten till en egen polack, kränkt om man blir tillsagd, facebookmiddag, avdrag så att Tong-Paj kan städa din toalett och passa barnen......bla bla bla.

Repotaget är bara ETT bevis på att svensken håller på att gå i mental regress....totalt.

7. K
    Medlem · Nivå 10
    Du skrev ju miljoner i insats tidigare.......

8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Ja, som vanlig enkel pensionär, som inte bränner pengar på resor till andra sidan jordklotet och nya bilar,
    så känner man sig lite, vad skall jag säga? Fattig i anden :worried:

9. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 11
    Antingen har marknaden svängt 10% eller så fick han en felaktig värdering från början. Det är väl bara att bo kvar i radhuset om man inte har råd att flytta till finare?

KnockOnWood gillar
  10. useless
    Självbyggare · Nivå 16
    Problemet är att han redan har köpt den nya lägenheten...

11. dd88
    Medlem · Nivå 7
    Många som kommer få det tufft nu, dels prisfallet på bostäder, dels det kommande prisfallet på bilar som inte klarar euro6.

Lägg till ökade levnadskostnader, räntor och pris på bränsle.

Lite väl enkelt att säga ”det borde ni ha förutsett”, lite medmänsklighet måste man ändå visa. Kommer drabba många, och jag är övertygad om att ”alla” känner någon som kommer hamna i personlig konkurs.

12. MultiManOriginal
    Medlem · Nivå 7
    Fortfarande inte ok att politikerna hela tiden ändrar förutsättningarna, oavsett vad man själv har för åsikter.

Vi är ju för övrigt inne i det största ekonomiska experiment vi skådat i modern tid, med bestående negativa räntor som en absurditet. Inte konstigt att gemene man konsumerar ibland utan direkt eftertanke när politikerna letar maximal tillväxt med alla medel.

13. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 9
    Nog för att jag håller med om att politikerna experimenterar, men det fråntar ju ingen deras egenansvar?

fia_mstd gillar
  14. fia_mstd
    Husägare · Nivå 10
    Det är omöjligt att ändra regler utan att någon hamnar i kläm. Väldigt tråkigt, men en realitet. Vilket inte innebär att man kan sluta ändra på regler.

Dan_Johansson gillar
  15. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 11
    Ska bubblan minska måste tyvärr folk börja göra förluster på sina affärer. Alternativet skulle väl vara om man magiskt nollade allas lån

Mikael_L och Dan_Johansson gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: