Byggahus.se

Stark E27 ljuskälla för utomhusbruk

11k läst  26 svar

1. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    Letar runt efter en vettig ljuskälla för en utomhuslampa. Den ska motsvara vad en klassisk 100W glödlampa presterar.

E27
    LED eller lågenergi
    fungerar i minusgrader
    tändas till full effekt inom 10s

När jag tittar runt hittar man några 17-18W LED lampor men de kostar 3-400:mad:
    http://fyndiq.se/product/170843-monaco-18w-e27-led-1620-lumen/?gclid=CI2eyLLevrwCFeLNcgodqA0AMA

Lågenergi finns men enligt specarna tar det evigheter för att uppnå 60% ljusstyrka.:banghead:
    http://www.jula.se/globlampa-lagenergi-e27-24w-1375lm-421264

Noterat även att energiförbrukningen mellan LED och lågenergi verkar vara nästan likvärdig när man kommer upp mot högre lumen siffror.

Tips/erfarenheter?

2. U
    Medlem Nivå 2
    hej!
    titta pa philips eller osrams lagenergilampor. dom har varianter som tands snabbt.
    urban

3. D
    Medlem Nivå 4
    Samt även Sylvania mini-lynx fast start!

4. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
  5. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    Men är dom även snabba utomhus?

6. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
  7. Oldboy
    Medlem · Nivå 13
    Jag har lågenergilampor ute. Om du behöver 100W ljus snabbt, så kan du överdimensionera lampan något hack. Dvs istf t ex 20W gå upp till 23-25W. (Om det nu inte finns snabbtändande vinterlampor för överkomliga pengar.)

8. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    Har ett gäng "Polar" på jobbet, de lyser riktigt bra, men uppstarttiden har jag dock inte kollat än.

Och när det gäller LE får man helt enkelt välja, kort starttid = kort livslängd och vice versa.

T.ex. Sylvania Lynx startar riktigt snabbt, men har bedrövligt kort livslängd.

Redigerat 9 feb 2014 12:45
  9. D
    Medlem Nivå 4
    Hmm bedrövlig livslängd kan jag inte uttala mig om. Har kört mini lynx inomhus i flera år och aldrig bytt dem. Har några andra ljuskällor som jag bytt flertal gånger under samma tid. Sedan ett år kör jag mini lynx ute här hemma. Philips har även jag haft på mitt jobb, de fungerar super! Dock så är de rätt stora!

10. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    Hittade tändtiden 60% (10-60s) antar det beror på yttertemperaturen. Tyvärr inget man hittar på den lokala ICA butiken:p

Blir 230kr från elbutik.se inkl frakt 75kr:(

11. Z
    Medlem Nivå 8
  12. N
    Medlem Nivå 14
    Jag kör med Osram Dulux Superstar Nano Twist 23 W lågenergi med "QuickLight". Funkar ner till -30 men har "reducerat ljusflöde" under -10 (det duger för mig i alla fall).

79 spänn hos Clas O
    http://www.clasohlson.com/se/Energisparlampa Osram Dulux Superstar Nano Twist/Pr182266000

Har dock noterat att de senaste jagt köpte inte har lika vitt ljus som den gamla (vi har tre armarturer ute med sån lampa, två av dem är nyare än den tredje som jag testade i).

Utan QuickLight går det nog att hitta många andra, men eftersom våra lampor tänds av rörelsedetektor så är det just viktigt att de tänds relativt snabbt.

• Laddar…
  13. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    Behovet av snabb tändning och låg energiförbrukning verkar något motsägelsefullt.

Om det krävs snabb tändning så betyder det väl att lampan är släckt för det mesta, och då spelar väl energiförbrukningen mindre roll?

14. skalman1
    Medlem Nivå 12
    Det är väl inte säkert.

Min utebelysning tänder jag när jag hasat mig ur sängen på morgonen och går ut till bilen och då är det ju bra om dom tänder sig snabbt.

Sedan är dom ju igång till runt 23:00 även om dom är nersläckta den ljusa tiden (sensorlampor).

15. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    Ja, ja.. det är bara jag som inte fattar varför man ska släcka en lampa för att spara tre kronor i månaden.. :)

• Laddar…