2 720 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Står vatten i dagvattenledningen, vad gör vi?
Hej!
Vi har precis flyttat in i vårt hus som dränerades för bara några år sedan. Vid köpet besiktigade vi och inget kring dränering el dagvatten påpekades.
Vi har nu upptäckt att det står vatten i dagvattenledningen där stupröret går ner under mark. Det rinner undan när vi häller på mer men nivån ändras ej, ca 40 cm.
Någon som vet vad det kan bero på? Detta borde väl vara ett dolt fel som säljarna måste åtgärda? Vi har bett om dokumentation men inte fått något ännu och det har nu gått två veckor... är orolig för vad som kan hända när det blir minusgrader..
Tacksam för svar!
Vi har precis flyttat in i vårt hus som dränerades för bara några år sedan. Vid köpet besiktigade vi och inget kring dränering el dagvatten påpekades.
Vi har nu upptäckt att det står vatten i dagvattenledningen där stupröret går ner under mark. Det rinner undan när vi häller på mer men nivån ändras ej, ca 40 cm.
Någon som vet vad det kan bero på? Detta borde väl vara ett dolt fel som säljarna måste åtgärda? Vi har bett om dokumentation men inte fått något ännu och det har nu gått två veckor... är orolig för vad som kan hända när det blir minusgrader..
Tacksam för svar!
Vi grävde och botten är ca 60 cm ner i mark varav 40 cm står med vatten, så dvs 20 cm under marknivå börjar det stå vatten
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Vad?
Går röret bara rakt ned och sedan ingen anslutning till något?
Protte
Går röret bara rakt ned och sedan ingen anslutning till något?
Protte
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Dolt fel eller inte är en svår fråga. Jag tror iofs att man kanske inte förväntas testa dagvattenledningen. Men det är nog gränsfall om det skulle kunna räknas som dolt fel. Och troligen inte värt att driva. Advokatkostnaden kan bli avsevärt högre än kostnaden för åtgärd (fast nu vet vi iofs inget om vad det verkliga felet är).
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Jag flyttade den här tråden FRÅN bygglov. Uppfattar att frågan främst gäller ev. dolt fel. TS borde kanske starta en ny tråd under grund och markarbeten, för att få tips om hur man går vidare med det faktiska felet.
/moderator
/moderator
Det låter som att det inte är fall hela vägen. Rören går uppåt till en punkt på samma nivå som vattnet står innan det går neråt.Sofia Josefsson skrev:
Ni kan möjligtvis lösa det genom att gräva upp rören och lyfta upp den delen som inte har fall. Rören behöver inte ligga på frostfritt djup såvitt jag vet.
Vet ni vem som utförde arbetet? Proffs eller amatör?
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Endast varmvatten kopplat till utkastare utomhus. Är det tillåtet?
Vatten & Avlopp -
Vattenutkastare hoppar ur sitt ändläge.
Trädgård allmänt -
Har jag början till stopp i dagvattenledningen?
Vatten & Avlopp -
Vattenutkastare hur fungerqr den?
Vatten & Avlopp -
Vattenutkastare (dubbel) läcker i öppet läge
Vatten & Avlopp