Byggahus.se

Står man för varandras kostnader som sambo?

1. M
    Medlem · Västerbotten · 646 inlägg

Mr_Smurf

Medlem
    Det här har egentligen inget med nybyggda hus, men någon kanske har koll ändå.

I samband med arv så kan det i testamentet stå att fastigheten ska vara enskild egendom och då är det endast arvtagaren som står på lagfarten.

Men om jag måste låna en slant från banken för att köpa ut de andra arvtagarna så räknar banken att jag måste bära även min sambos kostnader..

Så om jag skriver mig själv på lånet så räknar dom min lön och hela min familjs kostnader, men inte övriga familjens inkomster.

Och om vi båda skriver oss på lånet så räknar dom med alla inkomster.. Men då lånar min sambo upp sig på något hon inte äger..

Är det fel eller göra alla så?

2. M
    Medlem · Västerbotten · 646 inlägg

Mr_Smurf

Medlem

Re: Står man för varandras kostnader som sambo?

Tydligen så räknade dom så eftersom vi hade ett gemensamt barn.

3. K
    Medlem · 260 inlägg

Kicksan

Medlem

Det borde ju räcka att de räknar de kostnader som du och barnet har.
    Dvs sambons levnadsutgifter borde inte ingå i kalkylen.

Jag förstår att de inte kan räkna med sambos inkomst då hon ej ska vara låntagare och inte heller bidra till återbetalningsförmåga på lånet. Men då borde inte heller hennes utgifter tas med.

Ta ett snack igen med banken elelr kontakta en annan bank.

Mvh Kicki

4. F
    Medlem · 219 inlägg

Fredrik_J

Medlem

Har man hermetiskt skilda ekonomier så kan man se det som att du tar lånet helt själv men är det verkligen inte så att din sambo också får något sämre levnadsstandard när du ska betala ett lån varje månad? I så fall köper ni ju i praktiken (och tar lånet) tillsammans...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.