Hej kompisar.
Ska snart på lite semester och vill ju stänga av huvudkran/arna till vattnet i villan
Några frågor bara.
1. Är det båda kranarna man stänger? Tömmas på något vis?
2. Påverkas fjärrvärmen något om man stänger av vattnet en vecka? Eller kan man bara låta den vara?

Help a brother out

• Vattenmätare med rör, skruvförband och kulventiler mot en vit vägg med skruvhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Stäng båda de röda kranarna. De mår bra av att motioneras ibland så de inte sätter sig. Fjärrvärmen påverkas inte men det blir självklart inget varmvatten.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Stäng båda de röda kranarna. De mår bra av att motioneras ibland så de inte sätter sig. Fjärrvärmen påverkas inte men det blir självklart inget varmvatten.
Att det inte blir något varmvatten är det något som kan påverka i rören? Värmen i huset kommer inte sänkas

• Gilla
ettan47 och 1 till
  • Laddar…
Att stänga innan vattenmätaren är ett måste, att stänga efter frivilligt och inte negativt. Av egen erfarenhet vet jag tyvärr att det kan bli väldigt blött även om ventilen efter vattenmätaren är stängd.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Att stänga innan vattenmätaren är ett måste, att stänga efter frivilligt och inte negativt. Av egen erfarenhet vet jag tyvärr att det kan bli väldigt blött även om ventilen efter vattenmätaren är stängd.
Men då måste det varit ett större bakomliggande problem eller?

N Nils Oscar skrev:
Jodå. Ett hus som renoverades där entreprenören ställde in värmefläktar som samtliga kopplades på samma fas, varpå vattenmätaren frös sönder när strömmen gick då det blev kallt. Om det varit avstängt innan vattenmätaren istället för efter hade det klarat sig.

• Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Jodå. Ett hus som renoverades där entreprenören ställde in värmefläktar som samtliga kopplades på samma fas, varpå vattenmätaren frös sönder när strömmen gick då det blev kallt. Om det varit avstängt innan vattenmätaren istället för efter hade det klarat sig.
När du skriver innan och efter mätaren är den närmst mot väggen på min bild efter ?

• Gilla
Ett plan med källare
  • Laddar…
N Nils Oscar skrev:
T.ex. om vattenmätare fryser. Jag råkade ut för det en gång men lyckades rädda vattenmätaren innan den sprack med hjälp av en marschall, eller om det var lödkolven som också användes att värma med. En ventillucka stod öppen till det ouppvärmda källarutrymmet där vattenmätare sitter när temperaturen föll kraftigt utomhus. Det var is innanför glaset på mätaren.

• Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
T.ex. om vattenmätare fryser. Jag råkade ut för det en gång men lyckades rädda vattenmätaren innan den sprack med hjälp av en marschall, eller om det var lödkolven som också användes att värma med. En ventillucka stod öppen till det ouppvärmda källarutrymmet där vattenmätare sitter när temperaturen föll kraftigt utomhus. Det var is innanför glaset på mätaren.
Det lät ruggigt. Tur det löste sig. Våran sitter inne i ett skåp på en toalett och där är det lätt 23 grader så ska väl vara lugnt tänker jag

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N Nils Oscar skrev:
När du skriver innan och efter mätaren är den närmst mot väggen på min bild efter ?
På bilden ser det ut som den inne i hörnet är inkommande (röret/slangen från den försvinner ner i golvet), och den nere i vänstra hörnet på bilden är ut ur mätaren (den verkar grena sig till diverse klenare rör/slangar)

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Stäng av båda ventilerna. Intressant lösning hur mätarkonsolen är monterad måste jag säga.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Isarheml Isarheml skrev:
Stäng av båda ventilerna. Intressant lösning hur mätarkonsolen är monterad måste jag säga.
Jasså?

Troligtvis så ligger rören för nära skåpet så mätarkonsolen kunde inte monteras direkt på skåpet så man fick komma med en lösning och fästa konsolen med vinkelbeslag. Det är en lösning och den ser stabil ut

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N Nils Oscar skrev:
Jasså?
Troligen har konsolen tidigare varit monterad på vägen och sen har man velat dölja alla rören med ett skåp. För att få plats med bakstycket har man vridit beslaget.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N Nils Oscar skrev:
Hej kompisar.
Ska snart på lite semester och vill ju stänga av huvudkran/arna till vattnet i villan
Några frågor bara.
1. Är det båda kranarna man stänger? Tömmas på något vis?
2. Påverkas fjärrvärmen något om man stänger av vattnet en vecka? Eller kan man bara låta den vara?

Help a brother out

Förlåt en dum fråga: varför stänga av vattnet när det bara rör sig om en kort semester?

• Gilla
EllinorLag
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.