Hej

Känner mig aningen trög här men jag kör på ändå, min fråga är hur jag stänger av värmesystemet men ändå har varmt tappvatten. Jag tänkte köra med el under sommaren, kör annars med pellets. Givetvis stänger jag av ratten för pelletsen på pannan och lägger den i driftläge för el. Sedan borde jag sätta termostatvredet för eldiften på cirkus 60 grader så jag får värme i vattnet i pannan. Sedan kan jag bara välja mellan att sänka när shunten och att stänga cirkulationspumpen på pannan. Men jag har för mig att shunten stod i "vinterläge" dvs. på 7 förra sommaren. Sen ska man väl inte behöva stänga av cirkulationspumpen på sommaren för den kan väl vara bra att ha igång. Känner mig väldigt trög. Har en värmebaronen kombinationspanna från -98.

Du ska inte stänga av cirkulationspumpen med du drar ner shunten till 0. Sen så kör du elpatron på 60 grader så har du varmvatten. Varmvattnet påverkas inte av shunten.

Och vad blir vinsten med att låta cirkulationspumpen gå under sommaren? Den drar bara ström helt i onödan.
Den kan enligt vissa källor "kärva" om den står still för länge (vad man nu menar med länge) men om den motioneras regelbundet så är det inga problem.

Om du har draglucka så öppna den, då kommer draget från skorstenen inte kyla ned pannan.

Har prövat alla varianter och allt har fungerat. Nya pumpar på 5 W drar ju inte så mycket på en sommar heller.
Riktiga pannor har väl en inbyggd funktion som kör pumpar och shuntmotorer en gång i veckan "off season".

Jag blir inte riktigt klok på vad jag gör fel? När jag kom hem igår natt var det lite kallt så av vana tog jag ena handen på elementet och till min förvåning var där värme igång!

WP_000238.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
WP_000239.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Shunten är som sagt avstängd och jag har testat 2 olika lägen på den utanför skalan utifall den nu inte skulle vara helt synkad med skalan. Cirkulationspumpen är avstängd. Vredet för pannan är satt i läge "El" och reglaget är satt till 60 grader.

Enligt mig borde den bara tillverka varmvatten nu och inget annat. Så vad kan jag göra för fel? Min tanke är att det är något fel med shunten?

Värme leds ju i rören även om vattnet står still. Min shunt är helt stängd, men cirkulationspumpen går för att snurra runt vattnet, ändå visar utgående vatten typ 56 grader vilket vi aldrig har ens på vintern. Öppnade jag ett element för fullt sjönk tempen till samma som ingående vatten. Har du ingen shuntstyrning mot givare ute och/eller inne? Spelar egentligen ingen roll för frågeställningen om du ställt shunten på noll.

Ludwig, tydligen står vattnet still ändå trots att pumpen är igång, annars får du inte den effekten.

Den går eftersom den låter och funkar perfekt. När jag öppnar ett närliggande element sjunker utgående temperaturen till samma som ingående (18) direkt, utan att elementet blir varmt.. shunten är ju stängd men pumpen snurrar. Kan tänka mig att pumpen i sig värmer vattnet på utgående sida.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.