Hej, jag har nyligen köpt ett fritidshus som har egen brunn. Till denna sitter det en pumpautomat (pump och vattenbehållare i ett). Eftersom det är ett fritidshus tänker jag att det är en billig försäkring att stänga av vattnet när vi inte är där och tänkte att det är bara att dra ut sladden till pumpen. Då fick jag höra att det eventuellt kan bli problem att återstarta den eftersom det är en sugande pump och det måste stå vatten i den och röret till brunnen. Där röret sitter i brunnen ska det finnas en backventil men de kan gå sönder med tiden så att vattnet rinner ur systemet. Är det någon som har en uppfattning om hur troligt det är? För att få igång den igen efter det måste man visst fylla i vatten i pumpen men jag hittar ingenstans att göra det. Jag bifogar en bild på pumpautomaten.
Ett alternativ kanske kan vara att jag stänger av vattnet efter pumpen men det kanske inte spelar någon roll?
Då kan det bara bli en vattenläcka inne i pumprummet och där sitter en golventil.
Några tips, idéer och synpunkter?
Ett alternativ kanske kan vara att jag stänger av vattnet efter pumpen men det kanske inte spelar någon roll?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Några tips, idéer och synpunkter?
Prova och se. Det är inte så svårt att återfylla och lufta.
Du kanske får ha med dig 10-15l hemifrån första gångerna tills du vet att det går.
Påfyllningen sitter under en liten mutter vid röret som går rakt upp på pumpen.
Öppna den, fyll upp med vatten och skruva ditt muttern.
Öppna en kran mkt lite, och starta pumpen. Ev får du fylla på 2-3gr innan sugslangen är helt fylld.
Du kanske får ha med dig 10-15l hemifrån första gångerna tills du vet att det går.
Påfyllningen sitter under en liten mutter vid röret som går rakt upp på pumpen.
Öppna den, fyll upp med vatten och skruva ditt muttern.
Öppna en kran mkt lite, och starta pumpen. Ev får du fylla på 2-3gr innan sugslangen är helt fylld.
Förutsatt att allt är frostfritt, året om,så borde det inte vara några problem.
Tack för svar. Jag försöker leta upp skruven och testar. Jag letade som sagt men såg inget uppenbart och fick inte med någon manual. Dock är det ca 100 meter till brunnen så jag tror jag bunkrar upp med lite mer än 10-15 liter om hela slangen måste fyllas.
Ja, det är frostfritt. Det sitter en värmekabel i slangen.
Ja, det är frostfritt. Det sitter en värmekabel i slangen.
Det här låter som mig för 4 år sen (finns i forumet). Det tog ett tag för mig att inse att grannen (jag har tydligen servitut på brunnen vid stugan) hade varit där strax innan vi köpte stugan och försökt koppla på något. Han verkar ha kopplat bort/tappat ner backventilen ner i brunnen (eller hittat på något annat bus). Jag köpte en ny och kopplade på. Den har suttit där sen dess. Hur bra den håller har troligtvis mycket med vilket skick vattnet är i och ev. påverkan på backventilen.
Jag hade samma tankar som dig och de gäller fortfarande just gällande stänga av pump och ta bort trycket.
När jag åker från stugan:
*Stänger av med ballofix
*Drar ur ström till pumpen
Går snabbt och är safe.
Jag byggde till filter förra året och drog på en extra ballofix vid filtret som sitter innan pumpen (ihopbyggd direkt med pumpen så jag kan ta med mig hela klabbet på vintern). Det gör att jag lite finurligt kan fylla hela pumpen med vatten och stänga med ballofixen som sitter innan filtret, sen in i bilen. När jag kommer till stugan kopplar jag på pumpen på pem-rörets anslutning och öppnar ballofixen. Jag sparar sjukligt mycket tid med denna lösning nuförtiden. Det kan hända att jag måste fylla på igen om för mycket vatten försvunnit i slangen till brunnen (75-80 meter in i skogen) men generellt är i stort sett allt kvar i slangen (den pekar uppåt sista biten in i pumphuset). Nuförtiden samlar jag upp vattnet som går åt när jag startar upp pumpen. På så vis räcker det med en 5-10 litersdunk om jag hushåller lite. Vill ogärna använda sjövattnet om färskvattnet tar slut vid pumpigångsättningen.
Jag tar alltså hem pumpen under vinterhalvåret då jag under vintern har kring -9 i stugan. Inkopplingstid tar några minuter med halvkopplingar.
Det man kan fundera på är just tryckkärlet och om man kanske ska ha en extra butylblåsa liggandes. Enkelt att byta. Går den sönder kommer pumpen arbeta varje gång du använder vattnet. Större risk att den går sönder än backventilen.
Jag fyller på vatten från en av mina tillagda kopplingar och inte via muttern men det är ju för att min pump inte sitter kopplad när jag fyller. Behöver jag fylla på igen kopplar jag ifrån och fyller på, sen kopplar jag på igen. Jag skulle gärna ha pumpen kvar över vintern men det är som sagt kölden som är problemet i mitt fall.
Ett annat tips är att tömma ur vattnet helt och mäta lufttrycket i tanken. Om du precis tagit över anläggningen är det aldrig fel att gå igenom allt och kontrollera så det är korrekt inställt, inklusive justering av tillslag/frånslag samt lufttryck i tanken. När man väl lärt sig allt går det snabbare att felsöka. Om pumpen dessutom är optimalt inställd blir livslängden betydligt bättre också.
Jag hade samma tankar som dig och de gäller fortfarande just gällande stänga av pump och ta bort trycket.
När jag åker från stugan:
*Stänger av med ballofix
*Drar ur ström till pumpen
Går snabbt och är safe.
Jag byggde till filter förra året och drog på en extra ballofix vid filtret som sitter innan pumpen (ihopbyggd direkt med pumpen så jag kan ta med mig hela klabbet på vintern). Det gör att jag lite finurligt kan fylla hela pumpen med vatten och stänga med ballofixen som sitter innan filtret, sen in i bilen. När jag kommer till stugan kopplar jag på pumpen på pem-rörets anslutning och öppnar ballofixen. Jag sparar sjukligt mycket tid med denna lösning nuförtiden. Det kan hända att jag måste fylla på igen om för mycket vatten försvunnit i slangen till brunnen (75-80 meter in i skogen) men generellt är i stort sett allt kvar i slangen (den pekar uppåt sista biten in i pumphuset). Nuförtiden samlar jag upp vattnet som går åt när jag startar upp pumpen. På så vis räcker det med en 5-10 litersdunk om jag hushåller lite. Vill ogärna använda sjövattnet om färskvattnet tar slut vid pumpigångsättningen.
Jag tar alltså hem pumpen under vinterhalvåret då jag under vintern har kring -9 i stugan. Inkopplingstid tar några minuter med halvkopplingar.
Det man kan fundera på är just tryckkärlet och om man kanske ska ha en extra butylblåsa liggandes. Enkelt att byta. Går den sönder kommer pumpen arbeta varje gång du använder vattnet. Större risk att den går sönder än backventilen.
Jag fyller på vatten från en av mina tillagda kopplingar och inte via muttern men det är ju för att min pump inte sitter kopplad när jag fyller. Behöver jag fylla på igen kopplar jag ifrån och fyller på, sen kopplar jag på igen. Jag skulle gärna ha pumpen kvar över vintern men det är som sagt kölden som är problemet i mitt fall.
Ett annat tips är att tömma ur vattnet helt och mäta lufttrycket i tanken. Om du precis tagit över anläggningen är det aldrig fel att gå igenom allt och kontrollera så det är korrekt inställt, inklusive justering av tillslag/frånslag samt lufttryck i tanken. När man väl lärt sig allt går det snabbare att felsöka. Om pumpen dessutom är optimalt inställd blir livslängden betydligt bättre också.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byta ut Nibe Fighter 410p - stänga av fläktar och kompressor
Värmepumpar -
Stänga av AGA-koppel? (1-rör)
Värme allmänt -
Nimly Touch Pro installation - dörren går inte att stänga
Fönster & Dörrar -
Vattenutkastare vrids ej - går inte att stänga av
Vatten & Avlopp -
Blandarbyte - Stänga av vatten badrum bostadsrätt