9 242 läst ·
7 svar
9k läst
7 svar
Stänga av luftvärmepump mitt på dagen - smart eller dumt?
Är det smart eller dumt att stänga av luftvärmepumpen (luft-luft) under de timmar när man är på jobbet, när ingen är hemma?
Man sparar ju ström dessa timmar. Men hur blir det när pumpen sedan slås igång i ett kallt hus? Måste den jobba hårt för att få upp värmen i huset, med högre elförbrukning som följd, som äter upp besparingen då pumpen var avstängd?
Eller hur fungerar tekniken?
Vad ska man ha för pump-strategi om huset är tomt på folk tio timmar per dag?
Man sparar ju ström dessa timmar. Men hur blir det när pumpen sedan slås igång i ett kallt hus? Måste den jobba hårt för att få upp värmen i huset, med högre elförbrukning som följd, som äter upp besparingen då pumpen var avstängd?
Om du kan schemalägga hur varmt det ska vara så och har timpris så sätter du nån grad varmare då spotpriset är lågt(natten) och kallare då det är högt (dagen).
Det stora problemet med det är att du har endast 22 till 06 att värma huset vilket medför stora variationer i inomhustemperatur
Dvs spotpriset är så högt mellan 06 till 22 att det blir svårt att skifta uppvärmningen från de tiderna.
Vill man ändå praktiskt försöka skulle jag säga att försöka ha 2 - 3C varmare 22-06 och avstängt 06-14 samt 2 -3C kallare 14-22 om du orkar ställa om hela tiden och klarar temperatur svängningarna innomhus.
Jag vet att jag själv inte skulle klara av det.
Kommer troligen att sänka innetemperaturen och klä mig varmare.
Vet att då farsan var liten bara hade de bara 15-17C inne på vintrarna och fick klä sig därefter.
Så det går sänka inne temperaturen.
Jag personligen drar nog bara ned från 23C till 21C i mitt hus.
Det stora problemet med det är att du har endast 22 till 06 att värma huset vilket medför stora variationer i inomhustemperatur
Dvs spotpriset är så högt mellan 06 till 22 att det blir svårt att skifta uppvärmningen från de tiderna.
Vill man ändå praktiskt försöka skulle jag säga att försöka ha 2 - 3C varmare 22-06 och avstängt 06-14 samt 2 -3C kallare 14-22 om du orkar ställa om hela tiden och klarar temperatur svängningarna innomhus.
Jag vet att jag själv inte skulle klara av det.
Kommer troligen att sänka innetemperaturen och klä mig varmare.
Vet att då farsan var liten bara hade de bara 15-17C inne på vintrarna och fick klä sig därefter.
Så det går sänka inne temperaturen.
Jag personligen drar nog bara ned från 23C till 21C i mitt hus.
Två viktiga parametrar, finns vanliga el-element eller elektrisk golvvärme som kan tänkas gå in och stödvärma? Isf är det inte värt att dra ner pumpen, bättre att buffra extra på natten då.
En annan parameter är ute temperaturen. Pumpen jobbar med arbitage på temperaturskillnader, är tempen 5 grader högre på dagen får du mycket mer värme per satsad kwh... Så kanske 07-09 när det är kallt ute och högt pris man ska sänka.
En annan parameter är ute temperaturen. Pumpen jobbar med arbitage på temperaturskillnader, är tempen 5 grader högre på dagen får du mycket mer värme per satsad kwh... Så kanske 07-09 när det är kallt ute och högt pris man ska sänka.
Har du inte tim-debitering så spelar det ingen roll när på dygnet du förbrukar elen.B Bikkan skrev:Är det smart eller dumt att stänga av luftvärmepumpen (luft-luft) under de timmar när man är på jobbet, när ingen är hemma?
Hej!B Bikkan skrev:Är det smart eller dumt att stänga av luftvärmepumpen (luft-luft) under de timmar när man är på jobbet, när ingen är hemma?
Jag bor i SE02 men har sedan januari börjat med att stänga av luftvärmepumpen de timmar som vi ej är hemma (t.ex. på jobb osv) MEN det gäller bara om utomhustemperaturen är mellan -0-10 minusgrader.
Är det kallare än så (t.ex. -12,-15 grader) har jag igång LVP hela tiden får att inte komma hem till ett hus som FÖR kallt. Vi bor i ett äldre hus där tidigare ägare installerat en överdimensionerad LVP som värmer i stortsett hela huset så det går fort att få tillbaka värmen.
Jag har märkt en stor skillnad i förbrukning, från att använda i snitt 100+ kwh timmar per dag till att ligga kring 75+ kwh i snitt. På en månad gör detta rätt så mycket i förbrukning/kostnad.
I övrigt så är det bara element som värmer upp ( vi har igång 3 av 12) ett i tvättstuga, barnens hall och i deras gemensama lekrum. Resten av uppvärmningnen sköter LVPn.
Hoppas du fått något svar på din fundering! Dock så har jag också tänkt på detta med hur "bra" det är att starta och stänga av den. MEN du stänger ju inte av den på huvudströmbrytaren (vilket jag har läst att du INTE ska använda för av/påstängning) utan du använder väl mest troligt den medföljda fjärrkontrollen för att stänga av och på.
Använder man den som sitter ute på fasaden ökar risken för förslitningskador då den ska "komma igång" igen om och om igen.
Hoppas du fått något vettigt svar och lycka till
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Att tänka på första dagen med luftvärmepump i fritidshuset?
Värmepumpar -
Stänga av vattenburen värme efter luftvärmepump installation. Problem?
Värme allmänt -
Stänga av Luftvärmepump eller dra ner värmen?
Värmepumpar -
Installera luftvärmepump, stänga av elpanna?
Värme allmänt -
Stänga av värmen på dagen?
Värmepumpar