2 366 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Stänga av elgolvvärme badrum?
Med tanke på elpriserna. Vattenburen golvvärme kan jag förstå nackdelarna att stänga av, då det är ett långsamt system.
hur är det med elgolvvärme i badrum? Är det
1: bra att alltid ha igång på hög värme
2: bra att alltid ha igång på låg värme (säg typ 18 grader
3: sätta igång när (eller strax innan) man ska använda badrummet?
4: alltid ha på typ 10-12 men höja när/strax innan man ska använda badrummet?
något annat alternativ? Jag tänker att det kanske också kan va skadligt för badrummet att stänga av golvvärmen (den enda uppvärmningen i badrummet). Hur ser ni på saken?
hur är det med elgolvvärme i badrum? Är det
1: bra att alltid ha igång på hög värme
2: bra att alltid ha igång på låg värme (säg typ 18 grader
3: sätta igång när (eller strax innan) man ska använda badrummet?
4: alltid ha på typ 10-12 men höja när/strax innan man ska använda badrummet?
något annat alternativ? Jag tänker att det kanske också kan va skadligt för badrummet att stänga av golvvärmen (den enda uppvärmningen i badrummet). Hur ser ni på saken?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 174 inlägg
Vilken temperatur som behövs beror på hur det torkar upp. Om imma på spegeln försvinner på en kvart eller så är det tillräckligt torrt för att det inte ska bli för fuktigt för trä. Om handdukarna torkar på säg 12 timmar så lär inte de ta skada. Om det finns vattenrör i en yttervägg så finns ju risken för att röret fryser om det blir för kallt i rummet. Försäkringsbolag brukar tycka att temperaturen mitt i ett rum inte ska gå under 15-16 grader.
Så vad blir det för temperatur om du stänger av golvvärmen?
Det bör ju komma in varm luft i och med frånluftsventilationen i badrummet.
Sen blir det ju dålig vinst om det kalla rummet leder till att folk duschar varmare under längre tid.
Så vad blir det för temperatur om du stänger av golvvärmen?
Det bör ju komma in varm luft i och med frånluftsventilationen i badrummet.
Sen blir det ju dålig vinst om det kalla rummet leder till att folk duschar varmare under längre tid.
Jag har som du, elgolvvärme och enda uppvärmningen i badrummet.
Jag brukar dra upp tempen så jag känner att golvet känns lite ljummet om fötterna, sen drar jag ner den tills jag tycker att golvet varken känns varmt eller kallt. På det sättet sover jag gott om natten och vet att inget fryser där inne.
Kom ihåg att det är dyrare att fixa badrummet än att betala för värmen.
Man ska inte slösa på elen, men man ska heller inte bli för snål.
Jag brukar dra upp tempen så jag känner att golvet känns lite ljummet om fötterna, sen drar jag ner den tills jag tycker att golvet varken känns varmt eller kallt. På det sättet sover jag gott om natten och vet att inget fryser där inne.
Kom ihåg att det är dyrare att fixa badrummet än att betala för värmen.
Man ska inte slösa på elen, men man ska heller inte bli för snål.
Snubblade på den här tråden då jag funderar på hur jag ska göra med min golvvärme i badrummet i källaren. Vilka ZigBee-termostater använder du? Försökt hitta men tycker utbudet är rätt snålt. Tack!pacman42 skrev:
https://www.aliexpress.com/item/1005005195612079.htmlA AC79 skrev:
Klicka här för att svara