Byggahus.se

Ståndsmässig verktygsförvaring

1. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 21
    Nja, halva vitsen, därav om man lägger mer än halva tiden på förvaring så är det överarbetat

2. ceson
    Medlem · Nivå 13
    Jag kan omöjligt lägga halva tiden på förvaring eftersom jag redan lägger tre fjärdedelar av tiden på att leta efter verktygen:thinking:

3. B
    Medlem · Nivå 7
    Jag lessnade på att leta efter verktygen och ville ha ett verktygsskåp. Eftersom allt annat här är hemgjort så kändes oljetunneskåpet som ett vettigt projekt.
    Den runda formen passar faktiskt bättre än förväntat. Mobiliteten är bra och den tresidiga rotorn rymmer massor med verktyg.
    Mycket svets och pill blev det innan skåpet blev stadigt men med förstyvning på rätt ställen är det stummt.
    Rotorn har kullås som stoppar verktygstavlan i rätt position men kräver bara ett fingertryck för att släppa fram nästa tavla.
    Gratis eller otroligt dyrt. Beror på hur man räknar.

4. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 19
    Riktigt fräck! Kan du inte lägga in några bilder på själva rotationsmekanismen, vore intressant att se hur du gjort :)

5. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 19
    Hurtsen hamnade i köket så jag behöver bygga mer verktygsförvaring.

6. engs
    Medlem Nivå 8
    Har alltid en viss ångest inför förvaringslösningar i form av "tänk om jag köper ett till verktyg som borde platsa på tavlan men inte får plats och jag "måste" göra om allt". Funderar på att french-cleata väggarna i garaget så man får en flexibel lösning och kan komma igång...

Stilig hurts-renovering!

7. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 21
    Jag funderade på det, detta blir någon halvmesyr av det, verktygshållarna skruvas upp på en liten tavla som skruvas upp på den stora.
    Hade precis samma dilemma, men insåg att det är "future Marines problem", för ska jag idag ta hänsyn till allt blir inget gjort.

Just nu har jag fastnat på hur jag ska hänga upp tänderna.

8. bygga_bo
    Medlem · Nivå 12
    Brukar man inte ha dem i ett vanligt dricksglas?

upload_2019-1-18_9-26-37.png

9. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 21
    Jo, men jag behöver något mer lämpligt i verkstaden. Kanske en glasburk? :thinking:

Några förslag på hur man hänger upp tänger också? ;)

10. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 19
    Jag funderade en hel del på detta och kom fram till att plywood på väggen som jag skruvar dit de, egengjorda, hållare jag behöver är det flexiblaste sättet. Har det både vid snickarvbänken och metallhörnan. Bara att lossa två skruvar och flytta hållaren dit jag vill. Tycker också om att ha den ljusa träytan som bakgrund, ger ett lungt intryck jmf med en hålad verktygstavla. Också lätt att göra tavlan så stor man vill ha den med perfekt passform för tillgängligt utrymme. Och gillar man inte träfärgat är det enkelt att måla :)

Redigerat 18 jan 2019 11:36
    • Laddar…
  11. bygga_bo
    Medlem · Nivå 12
    Det har du rätt i - ett lock kan nog vara på sin plats ;)

Det finns förstås tusen varianter på detta. Personligen gillar jag inte de som innebär att tängerna hänger med "bredsidan" på tavlan då det tar upp för mycket plats. En kompakt lösning är att bara hänga dem över en list, men det har en tendens att bli rörigt (tängerna "välter" och hakar i varandra). Det skall också vara enkelt att få tag i tängerna, så förvaring på "djupet" går också bort tycker jag.

En enkel, och ekonomisk, lösning är en rad med rörstumpar (tex grövre VP-rör):

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-1-18_11-17-59.png

Om du snedkapar rören i ovankant är det enkelt att sätta upp dem en liten skruv.

12. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 21
    Jag ska ställa mig och fundera lite till, det gäller att man kan lyfta upp dem också. Men jag gillade lösningen med rör, annars funderar jag på en hålad snedställd bräda

13. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 19
    Jag har två varianter; hålad bräda och den utvecklade versionen med en tunn list som tängerna hänger över. Gillar den senare är bättre då den inte tvingar isär skänklarna.

14. bygga_bo
    Medlem · Nivå 12
    Jo, det går förstås inte att hänga vad som helst precis ovanför. Men om rören inte är alltför tighta går det att vinkla tängerna hyfsat. Det blir inte sämre av att skänklarna vanligtvis är böjda.

Ett vinklat montage kan vara en idé. Tänk bara på att den "fria" skänkeln i så fall kan få för sig att hänga ut en bit om du har välsmorda tänger. Platsen på det hållet har också ett värde ;)

15. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Överarbetad? Tvärtom. Jag tror det kan bli bra tillslut detta, men jag undrar hur du tänkte när de tre översta hylshållarna linjerar vertikalt i sin vänsterkant men den långa undre linjerar med de övriga tre till höger? Så kan vi inte ha det. Du får justera rad 2 till att linjera till höger. Skärp dig.