Hej,

Anser ni att entreprenören gjort rätt här? Vad ser ut att vara en ståndskiva ligger på takplåten istället för under. Man har inte följt leverantörens montageanvisning som visar på att ståndskivan (bokad profil för att kunna klicka plåttaket) ska ligga under den falsade plåten. Sen har man kladdat med massa silikon för att få det tätt och även repat taket med skruv och annat dylikt.

Tips tas varmt emot då jag anser att man gjort fel här och vill kunna påvisa det med hänvisning till AMA-koder eller liknande.

• Takdetalj visar felplacerad ståndskiva ovanpå falsad plåt med silikonkladd och repor. Träpanel ses i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med felaktig placering av ståndskiva ovanpå takplåt. Flera repar och silikonklet syns, vilket strider mot montageanvisningar.
    Skapa konto
  • Plåttak med felmonterad ståndskiva ovanpå istället för under plåten, silikonkladd och repor synliga.
    Skapa konto
  • Svart plåttak med ståndskiva ovanpå, silikon och repor synliga vid skarvarna, intill vit fasad och stuprör. Montering enligt inlägget ifrågasatt.
    Skapa konto
Nej, det såg inge bra ut..
Varför har man inte följt leverantörens monteringsanvisning?

GoForIt GoForIt skrev:
Nej, det såg inge bra ut..
Varför har man inte följt leverantörens monteringsanvisning?
Förutom att det inte ser bra ut, har du något annat du anmärkt på?

Jag har sällt den frågan till entreprenören. tråkigt nog så uppmärksammades detta idag men jag anser här att man bör göra om detta och göra rätt enligt alla konstens regler.

Fast man kan ju inte lägga väggskivan under takplåten.. då kommer det ju rinna in vatten...
Klicktak är en bra produkt på rätt plats..
Men det blir alltid problem med hinder
Jag brukar sälja in det som en finare modell av trp. Men det blir samma lösningar vid hinder

plåtrickard plåtrickard skrev:
Fast man kan ju inte lägga väggskivan under takplåten.. då kommer det ju rinna in vatten...
Klicktak är en bra produkt på rätt plats..
Men det blir alltid problem med hinder
Jag brukar sälja in det som en finare modell av trp. Men det blir samma lösningar vid hinder
Så man har gjort rätt här eller hur ska jag tolka ditt inlägg?

Jag såg framför mig att man bockar en takprofil (klicktak) likt bifogad bild som man sedan fortsätter och klickar taket på.

• Takprofil av klicktak, visad från en vinkel ovanifrån, som demonstrerar hur den kan bockas och klickas ihop för montering.
    Skapa konto
  • Ritning av bockad takprofil med sektioner märkta för fasadbeklädnad, ståndskiva och underlagstäckning.
    Skapa konto
Varför inte anlita en riktig plåtslagare?

F fribygg skrev:
Varför inte anlita en riktig plåtslagare?
Den frågan har jag ställ till totalentreprenören som jag anlitat. Vill ha på fötterna här för och kunna utrycka mig på ett korrekt sätt där de får göra om plåtarbeten.

Även snickeriet verkar helt sakna finess, spikningen av panelen tror jag min 11åring skulle kunna göra snyggare.

• Haha
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Även snickeriet verkar helt sakna finess, spikningen av panelen tror jag min 11åring skulle kunna göra snyggare.
Den delen har jag oxå ifrågasatt, vet inte vad man kan göra åt det men den är inte snygg direkt.

A asarhadonadam skrev:
Den delen har jag oxå ifrågasatt, vet inte vad man kan göra åt det men den är inte snygg direkt.
Välj en byggmästare som kan sitt jobb och en plåtslagare med yrkesstolthet nästa gång ( mästarbrev är faktiskt nått att kika efter)

Panelen bör vara 150 mm över plåten.

Verkar ju vara olika bredd på panelen också eller är det synvilla?

• Gilla
jonathan_forslund
  • Laddar…
J Joak skrev:
Panelen bör vara 150 mm över plåten.
Bör eller ska vara? La märke till att spikraden är ganska långt ner och där det finns risk att man spikat plåten där.

P ptlf skrev:
Verkar ju vara olika bredd på panelen också eller är det synvilla?
Mycket riktigt så är det olika bredd och det ska vara så😁

A asarhadonadam skrev:
Så man har gjort rätt här eller hur ska jag tolka ditt inlägg?

Jag såg framför mig att man bockar en takprofil (klicktak) likt bifogad bild som man sedan fortsätter och klickar taket på.
Det är väl korrekt utfört, men utan finnes liksom..
Ja jag hade ju gjort ståndskivan av en takplåt istället (300 upp på väggen)
Svårt att svara på varför dom valt den där lösningen.. gissar att det är brist på verktyg och kunskap

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.