10 743 läst · 10 svar
11k läst
10 svar
Standardmått på köksstommar?
Kanske en dum fråga, men för mig som är total novis på detta med husbyggande dök det upp en fundering:
Finns det någon standard som kökstillverkarna följer så man kan kombinera olika delar mellan tillverkarna?
Det jag undrar konkret är om det går att sätta IKEAs luckor på HTHs stommar, konstig fråga kan tyckas, men jag hittade inte några luckor som föll i smaken på HTHs hemsida.
Således funderar jag på om jag skall pruta bort hela köksinredningen från husbygget och beställa ett helt kök från IKEA eller om det är bättre att använda de köksstommar från HTH som ändå ingår i huspriset?
Jag misstänker att HTH har längre livslängd på sina stommar än IKEA...
Finns det någon standard som kökstillverkarna följer så man kan kombinera olika delar mellan tillverkarna?
Det jag undrar konkret är om det går att sätta IKEAs luckor på HTHs stommar, konstig fråga kan tyckas, men jag hittade inte några luckor som föll i smaken på HTHs hemsida.
Således funderar jag på om jag skall pruta bort hela köksinredningen från husbygget och beställa ett helt kök från IKEA eller om det är bättre att använda de köksstommar från HTH som ändå ingår i huspriset?
Jag misstänker att HTH har längre livslängd på sina stommar än IKEA...
Standard är det i alla fall på bredderna; de är i princip hela decimetrar. Så luckorna passar åtminstone på bredden. Däremot kan man inte vara 100% att gångjärn etc sitter exakt lika. Men om de använder standardmåtten för hålavstånden (jag tror att det är 30mm) så bör det ju passa.
Den yttre bredden på stommarna är lika men då IKEA har tjockare stommar än de flesta är innermåtten olika. Och det lär också göra att de stora frästa hålen för grytgångjärnen sitter något längre in på luckan hos IKEA än hos de andra. Men det kan kanske vara så att skillnaden ligger inom gångjärnens justeringsmarginal och i så fall går det ju bra...måste kanske testas med någon enstaka stomme och lucka? Eller finns det kanske någon annan som redan vet?
Om yttermått är samma men inte innermått så passar luckorna om det är samma mått på dessa. Bara att byta gångjärn.
om skåpet är 400 utvändigt och invändigt är 368 eller 364 så ska luckan vara 396 bred. Då är det bara att anpassa så man har rätt gångjärn för de olika stommarna.
Är det kontinentalhöjd på stommarna ska de väl passa med de olika tillverkarna. Då brukar stommarna vara 700 höga både uppe och nere. Och högskåp 1950 höga.
//J
om skåpet är 400 utvändigt och invändigt är 368 eller 364 så ska luckan vara 396 bred. Då är det bara att anpassa så man har rätt gångjärn för de olika stommarna.
Är det kontinentalhöjd på stommarna ska de väl passa med de olika tillverkarna. Då brukar stommarna vara 700 höga både uppe och nere. Och högskåp 1950 höga.
//J
Ahaaa...(ivrigt letande hos Blum och Theofils)...är det alltså monteringsplattan (delen som skruvas i stommen) som skiljer? Är det det de menar med Monteringsplatta D=0 mm och Monteringsplatta D=3 mm - borde vara för 18 mm resp 15 mm stomme?
Nej nej,
http://www.theofils.se/produktsida.asp?SearchString=202301.10&search=true&produktfamilj_id=20050150
Denna är för 18 mm stomme
http://www.theofils.se/produktsida.asp?SearchString=202300.05&search=true&produktfamilj_id=20050100
Denna för 16 mm stomme
Kanske inte framgår så tydligt men jag har mailat och frågat efter som jag handlat av dom till lite olika kök.
//J
http://www.theofils.se/produktsida.asp?SearchString=202301.10&search=true&produktfamilj_id=20050150
Denna är för 18 mm stomme
http://www.theofils.se/produktsida.asp?SearchString=202300.05&search=true&produktfamilj_id=20050100
Denna för 16 mm stomme
Kanske inte framgår så tydligt men jag har mailat och frågat efter som jag handlat av dom till lite olika kök.
//J
Nu pratas det bara om luckor, det finns det väl säkert kvar någon som vill ha men
borde inte problemen med stombredden bli värre om man vill ha lådor istället?
Jag hade försökt pruta bort det ingående köket om ni inte är nöjda med det
och köpa ett komplett kök där ni hittar något snyggt.
Att du skulle märka av någon skillnad i livslängd på stommarna mellan ett Hth kök
och ett Ikea är nog inte troligt.
borde inte problemen med stombredden bli värre om man vill ha lådor istället?
Jag hade försökt pruta bort det ingående köket om ni inte är nöjda med det
och köpa ett komplett kök där ni hittar något snyggt.
Att du skulle märka av någon skillnad i livslängd på stommarna mellan ett Hth kök
och ett Ikea är nog inte troligt.