Byggahus.se

Standardhöjd på WC-stol?

1. O
    Medlem Nivå 3
    Hej,
    Vi har precis renoverat vårt badrum och har då satt in en vägghängd toalettstol.

Allt är i princip klart och toalettstolen är på plats. När vi använt den har vi upplevt att den sitter väldigt högt.
    Vi har två toaletter till i huset och mätte därför höjden.
    Utan sittringen nedfälld är våra gamla stolar 41 resp. 42 cm. Ytterligare 1-1,5 cm ökas när sitsen fölls ned. Detta tycker vi är lagom.

Den nya stolen är 46,5 utan sits och 48,5 med sits.
    Vi sa detta till hantverkarna, varpå de svarat att den sitter på standardhöjd, så de kan inte justera den.

Jag har tittat på monteringsanvisningen och ser att man kan justera sitsen mellan 41 och 49 cm. Men det ska göras när man installerar. Det går alltså inte i efterhand.

Kan någon ge mig råd i detta?
    Jag förstår ju att det innebär ett stort ingrepp att göra om det. Men samtidigt är sitsen så pass hög att alla i huset föredrar att gå på de gamla toaletterna.
    Vad kan jag kräva???
    Och vad ÄR standardhöjd???

//Ola

2. J
    Medlem · Nivå 9
    42cm brukar väl vara std, men det går ju såklart att anpassa.....
    46cm kan jag tycka är för högt om man inte avtalat om detta!
    Har precis monterat min egen vägghängda på 43cm (utan sits)

3. R
    Medlem · Nivå 11
    Den är ju såklart fel monterad. Om ni inte kommit överens om att ha den så högt. Standard ligger på 41-42 cm. Du bör nog reklamera detta.

4. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    • Laddar…
  5. R
    Medlem · Nivå 11
    Precis och förhöjd monteras ju bara om det är beställt så.

6. O
    Medlem Nivå 3
    Var kan man hitta information om standardhöjd, så jag kan hänvisa till någonting?

7. O
    Medlem Nivå 3
    Kan du kanske hjälpa mig vidare till var jag kan läsa om standardhöjd. Det blir ju svårt om det är subjektivt. Det underlättar en reklamation om jag kan hänvisa till någon skrivelse eller liknande.

8. J
    Medlem · Nivå 9
  9. R
    Medlem · Nivå 11
    Vad jag vet är standard 42 och förhöjd 46. Vilket fabrikat är eran ?

10. O
    Medlem Nivå 3
    Jag förstår att du vet. Men har du kanske någon länk?
    Jag vill ha lite ”på fötterna”, om du förstår...

11. O
    Medlem Nivå 3
  12. Bästa svaret

J
    Medlem · Nivå 9
    Alla geberitfixturer har en markering på 1m, sätter man den så, så hamnar skålen på 42cm

• Laddar…
  13. R
    Medlem · Nivå 11
    Nedan från Ifö. Tycker nog det är klart hur det skall vara.

Rekommenderad höjd för tvättställ är 850 mm från golv till ovankant tvättställ. Standardsitthöjd för vägghängd WC-stol är 420 mm. Om du vill ha den förhöjd placeras den istället på 460 mm.
    Här är sidadressen, https://www.ifo.se/faq/

14. O
    Medlem Nivå 3
    Jag ringde Ifö...
    Fick följande svar;
    Standardhöjd är 420 mm, med viss marginal men den bör sitta på 400-440 mm, inte högre om det inte ska vara ”förhöjd”, men då är det handikapptoaletter och liknande.

De menade att man bör sätta på standardhöjd (420 mm), om inget annat överenskommits.

Jag har vidarebefordrat till hantverkaren...får se vad de säger.

• Laddar…
  15. R
    Medlem · Nivå 11
    Vi får hoppas han är medgörlig. Lycka till.