Byggahus.se

Standardhöjande och häv av husköp?

1. I
    Medlem · 22 inlägg

IngelaS

Medlem
    Här är vår historia:
    http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=14053

När vi hade en "förhandling" med säljarna efter första besiktningen så tyckte mäklaren att plastmattan släppt runt golvbrunnen i tvättstugan var att mattan hade nått ålderns höst och det fick vi inte åtgärdat. Detsamma med ett fd. badrum som de nu bara har toalett och handfat i som ägaren lagt klinkers på plastmatta, men golvbrunnen är inte höjd och han har skurit bort plastmattan runt så man ser stora delar av spånskivan.
    Besiktningsmannen sa att det inte var ett våtrum eftersom det inte finns dusch där och då får det se ut hur f-n som helst.
    MEN eftersom vi nu hittat fukt och mögel under hela källargolvet och duschen är där nere så måste vi väl kunna kräva att de betalar åtgärdandet av det gamla duschrummet för man ska väl inte bli tvungen att duscha i källaren mitt i saneringen med 2 små barn?

Vad räknas som standardhöjande ?
    Kan säljarna hävda det när de ska betala för saneringen?
    Blir vi då tvungna att betala delar av återställandet av källaren själva?
    Det enda som jag tycker att vi ska betala är badkaret som jag tänkt köpa...

Och om häv av husköp:
    Enligt mäklaren ska inte våra säljare betala skadestånd till våra köpare om våra säljare häver köpet. Men det är ju en kostnad som de åsamkar oss!

Kan vi säga vid nästa förhandling att vi vill ha huspriset sänkt med 500 000 - 1 milj. kr
    beroende på vad en totalentreprenör offerterar eller att vi annars häver köpet?

Vi har en besiktningsklausul så jag antar att vi kan häva köpet utan att behöva betala säljarna ett öre, men vad kan vi bli tvungna att betala till våra köpare som redan har sagt upp sin hyreslägenhet?
    Det är såpass svårt att hitta hus i vårt område så jag skulle inte våga flytta någon annanstans i hopp om att det dyker upp något annat hus.

Tacksam för svar!

2. A
    Medlem · 565 inlägg

abbe_

Medlem

Re: Standardhöjande och häv av husköp?

Standardhöjande är väl det som får högr standard än tidigare, tex klinker istället for våtrumsmatta.

Dessutom brukar man tala om åldersavdrag. det är inte rimligt att man ska lägga en helt ny våtrumsmatta om den gamla är 30 år...
    Så även om säljaren ska riva ut och göra om underarbetet, samt återställa ytskikten, kan det vara skäligt att ni betalar nya våtrumsmattor och kanske lägger till för nytt porslin etc. om dessa anses förbrukade.

Försäkringbolagen har tabeller för hur det hanterar åldersavdrag vid försäkringsskador, kolla på nätet.

/Abbe

3. yonna
    Medlem · Österlen · 6 827 inlägg

yonna

Medlem

Re: Standardhöjande och häv av husköp?

Räkna krasst med att ni inte får ersatt allt ni anser själva vara nödvändigt. Ny dränering får ni förmodligen stå för själva eftersom huset inte är nytt. Kan ni förhandla fram 50% av källarsaneringen får ni nog vara nöjda. Totalsanering av källaren lyfter dessutom huset till en värdenivå som kan överstiga det ni betalat för huset - och det är egentligen inte meningen. Om ni inte blir tillfreds med detta så borde ett häv vara lämpligare för er. Allt beror på säljarens förhandlingsvilja och om ni har en förhandlingsduktig besiktnings-eller fackman med er vid mötet. I fall som detta är det oftast lämpligast att överlåta förhandlingen till något proffs eftersom man själv, som köpare i detta fall, lätt blir så känslomässigt involverad. Man ska naturligtvis närvara - men vara tyst  ;).

Det här är ett typexempel ... säljaren ska inte behöva ta ekonomiska hänsyn till just era familjeförhållanden.

Jag håller tummarna för er - men se till att ni får proffshjälp!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.