Hej,

Vi står inför stundande stamrenovering i en lägenhet från 70-talet. Vi har ett gammalt badrum som än idag har plastmatta och där inget större ingrepp är gjort, så vitt vi vet.

I stamrenoveringen ingår byte till kakel+klinker på golv och vägg. Vi har lagt till 600x600-plattor på vägg, då det endast ingick 300x600 där först.

Detta ska firman som utför arbetet ha 10h extra betalt för.

Men samtidigt i offerten fick vi info om att dom då inte erbjuder fogföljd, vilket vi självklart vill ha

För att åstadkomma detta vill dom utöver dom 10h extra för dom stora plattorna på väggen, ha betalt för 16h extra samt extra material för eventuell spackel ”vid för skeva väggar”, som dom förklarade det.

Alltså totalt 26h extra för stora plattor på vägg + fogföljd.

Jag tycker detta låter som oerhört överdrivet? Jag förstår att dom kan med att göra så, eftersom det är en stamrenovering. Men ändå…

Vad tycker ni? Vad hade ni gjort?

Låter ju löjligt! Lite mer hantering är det ju för att de inte bara gör ytterligare ett likadant badrum, gör man 40 stycken som är precis samma har man ju gjort misstagen på de första två och för hoppningsvis lärt sig så att de resterande flyter på. Men även om plattorna är dubbelt så tunga skulle jag tyckt att 4h extra hade varit mer realistiskt. Sedan vill de ju tjäna lite extra bara för att de kan så kanske 8h hade jag varit villig att betala.

Att stora plattor är svårare är väl klart. Hur mycket svårare vet jag inte. Men det är väl inte så ofta man bygger badrum? Slanta upp för 26 h och var glad! Eller kör 300 x 600 för att spara några tusen. Ni kunde lika gärna fått 150 x 150 som standard ...

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Nu var det lite oklart om de större var ett presenterat alternativ eller något ni själva frågat om. Är det något som presenterats som ett val tycker man ju styrelsen borde förhandlat alla val i upphandlingen. Kolla med dem om de haft några diskussioner med firman för val utanför standard storleken.

Farstatjej90
M munge skrev:
Men det är väl inte så ofta man bygger badrum? Slanta upp för 26 h och var glad!
Låter som att du antingen har för mycket pengar eller oftast spenderar nån annans pengar.

M malakhanna skrev:
Hej,

Vi står inför stundande stamrenovering i en lägenhet från 70-talet. Vi har ett gammalt badrum som än idag har plastmatta och där inget större ingrepp är gjort, så vitt vi vet.

I stamrenoveringen ingår byte till kakel+klinker på golv och vägg. Vi har lagt till 600x600-plattor på vägg, då det endast ingick 300x600 där först.

Detta ska firman som utför arbetet ha 10h extra betalt för.

Men samtidigt i offerten fick vi info om att dom då inte erbjuder fogföljd, vilket vi självklart vill ha

För att åstadkomma detta vill dom utöver dom 10h extra för dom stora plattorna på väggen, ha betalt för 16h extra samt extra material för eventuell spackel ”vid för skeva väggar”, som dom förklarade det.

Alltså totalt 26h extra för stora plattor på vägg + fogföljd.

Jag tycker detta låter som oerhört överdrivet? Jag förstår att dom kan med att göra så, eftersom det är en stamrenovering. Men ändå…

Vad tycker ni? Vad hade ni gjort?
För ett proffs tar det inte längre tid att sätta 60x60 än 30x60 …

Jag hade sparat de pengarna och gått på föreningens standardval om det inte är helt horribelt. Du har tyvärr inga bra alternativ i ett stambyte.

Många frågor, och bra synpunkter. Så jag tänker jag samlar ihop allt här.

Vi har själva gått för 600x600, det ingick inte. Det som ingick var 600x600 på golv samt 300x600 på vägg. Bra standard på kakel.

Ingen fogföljd oavsett personligt val på kakel eller inte.

Dom räknar med skeva väggar, då gammal byggnad, och kommer behöva putsa/fixa till vägg i värsta fall.

Offert på 20k var i absolut ”worst case”.

Liten summa i förhållande till vad man får == ett helt nytt kaklat badrum. samtidigt som man inte vill bli utnyttjad bara för att.

Farstatjej90
M malakhanna skrev:
Många frågor, och bra synpunkter. Så jag tänker jag samlar ihop allt här.

Vi har själva gått för 600x600, det ingick inte. Det som ingick var 600x600 på golv samt 300x600 på vägg. Bra standard på kakel.

Ingen fogföljd oavsett personligt val på kakel eller inte.

Dom räknar med skeva väggar, då gammal byggnad, och kommer behöva putsa/fixa till vägg i värsta fall.

Offert på 20k var i absolut ”worst case”.

Liten summa i förhållande till vad man får == ett helt nytt kaklat badrum. samtidigt som man inte vill bli utnyttjad bara för att.
Deras totala offert är väl accepterad för att priset var lågt och priset var lågt för det ska göras typ 30 likadana badrum. Så nu när ni vill ha nåt annat tar dom i så dom spricker. Dom vet ju att ni ändå är fast....
Fult men vanligt...
Finns flera trådar här om samma.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Deras totala offert är väl accepterad för att priset var lågt och priset var lågt för det ska göras typ 30 likadana badrum. Så nu när ni vill ha nåt annat tar dom i så dom spricker. Dom vet ju att ni ändå är fast....
Fult men vanligt...
Finns flera trådar här om samma.
Ja, så är det ju tyvärr. Men ”värt” det om man ser vad man får. Hänger dock inte helt med på varför dom tar betalt för att ”putsa” skeva väggar vid fogföljd, men inte annars? Någon kunnig som kan svara?

BirgitS
Har man inte fogföljd så gör det inget om väggen är skev och det leder till att det får plats 3 hela + 10 cm plattor på golvet men 3 hela + 12 cm plattor på väggen.

När vi mätte vårt badrum från början av 60-talet så varierade bredden med 2 cm beroende på var man mätte (olika ställen på golvet och olika höjd över golvet).

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Nu handlade det väl bara om att köra 600x600 på vägg men de 300x600 som ingick på golvet och ska man köra fogföljd mellan olika storlekar på plattor kan det ställa till en del extrajobb av den anledningen.
600x600 på både vägg och golv är enklare. ;)

Sen, visst... man ställer högre krav på raka väggar vid storformatsplattor men samtidigt så SKA de dubbellimmas så man har ju ganska mycket mer fix som kan ta upp ojämnheter. ;)

Skulle nog lagt mig på typ 2 extradagar i extradebitering, 16h.
Men visst är det som redan nämnts så att det är de som sitter med trumf på handen.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.