Byggahus.se

Stambyte i kök. Rimliga extraarbeten? Estimat arbetskostnad?

1. J
    Medlem Nivå 7
    Hej,

Inför ett stundande stambyte i mitt kök (bostadsrätt, liten 1:a) ska jag ha ett möte med entreprenören och gå igenom mina önskemål om tillval och extaarbeten. Det som ingår är bara stambytet i sig, och återmontering av allt som fanns tidigare (förutom blandaren, som blir ny).

Jag har en del tankar och idéer som jag kommer ta upp med entreprenören, men tänkte även kolla här om det är normalt och rimligt att låta en entreprenör göra denna typ av jobb i samband med ett stambyte i kök. Och det vore även intressant att få höra lite tankar om vad sånt här kan kosta mellan tummen och pekfingret, i första hand arbetskostnaden. Som jag ser det borde det vara billigare att ha en enda entreprenör som gör alla dessa småjobb när de ändå är på plats i fastigheten, istället för en 2-3 olika hantverkare med all overheadkostnad som det kan innebära.

Köket:
    • Nya luckor och lådor
    • Förberedelse för diskmaskin, och eventuellt även installation
    • Enklare snickeri-grejer
    • Hjälp med reparation av några fula gropar i golvet

Hall och vardagsrum:
    • Hjälp med knarrande parkettgolv, ca 3 små områden totalt (bara om det går att göra något ingrepp utan att riva upp hela golvet)

Badrum:
    • Byte av blandare till handfat och dusch
    • Byte av duschmunstycke och slang (fast detta ordnar jag nog själv, om de inte kan ge ett bra deal på inköpet)
    • Byte av duschstång, eller reparation av befintlig så att det går att hänga upp duschmunstycket igen
    • Byte av vattenlås och avloppsrör för handfatet
    • Reparera två hål i väggen från förra duschgardinstången, ovanför kakelplattorna, som nu är bara fult igensatta

Det är inte säkert att jag i slutändan beställer alla dessa extraarbeten, eller ens en majoritet av dom, men alla dessa saker är sånt som jag funderat på.

/Jimi