Byggahus.se
E
Håller på med de sista kakelplattorna i badrummet. Så det börjar vankas rördragning m.m. Tidigare satt en gammal radiator i badrummet som ska ersättas av en handdukstork. I och med att anslutningarna på gamla radiatorn inte sitter exakt där handdukstorkens anslutningar hamnar måste jag skarva dessa rör. Hur ska jag gå till väga? Rörens diameter är ungefär 18mm, de är gängade i ändarna där ventilerna sitter. Min tanke var att använda mig av gängorna på returröret och få dit en vinkelkoppling. Tilloppsröret tänkte jag fimpa ett par cm utanför väggen för att även där få på en vinkelkoppling. Det är där jag inte vet hur jag ska göra.

Ska man göra nya gängor på röret eller finns det klämring att använda?
Ska jag använda nya järnrör/stålrör eller kan jag gå på med förkromat?

DSC_0274.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Kör med vatettes 18 koppling och rör klämring för stålrör.

Krilleman
En vatette rak eller vinkel 18mm med vatettes röda hylsa för stålrör (DN10). Man byter ut själva mässings-klämringen i kopplingen med denna i plast. Men denna koppling ska sitta på slätt rör. Alltså ej gängat!

I andra änden som ska vidare till din handdukstork sätter du in en förminskning till lämplig dimension. Länkat till en 18x15 men går även fint med 18x12. Även denna byts ut mot den ordinarie mässings-klämringen i kopplingen.

Matnyttiga monteringsanvisningar:
http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Monteringsanvisningar/klamring_633257.pdf
http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Monteringsanvisningar/stal_633219_3.pdf

Sen drar du vidare med kromrör, men glöm inte stödhylsa i dessa!

P
Stödhylsa? Nja nog tror jag inte ens krilleman själv kör med stödhylsor vid tex kompletteringar ( sen om du skriver de i fakturan var väl en annan sak).

Krilleman
Följer man säkervatten så gör man det!

Varför fuska?

Skulle det läcka i en nyinstallerad anläggning och man åker på en stor vattenskada så har du 0% i ersättning... Företag som privatperson.

Stödhylsa i kromade halvhårda kopparrör = Ja!

P
Ok ok :)

Krilleman
Jag vill inte verka aggressiv... :cool:

Men precis som du skriver fuskas det enormt med detta!

Vänd på frågan istället! Vad kostar det dig själv att utföra en installation godkänt, kontra icke godkänt, med dessa "onödiga" stödhlksor. Varför ska man ha dessa? Det har ju funkat i alla år utan...?!

Rinkaby tar 3,40:- för 15mm och 2,40:- för 12mm. Visst, man kan inte använda rörkniven på samma sätt som förut. Montaget går inte lika fort med en liten bågfil för kapning. Man förlorar säkert 10 sekunder på varje skarv. Kan detta klassas detta som I-lands-problem? :wow:

Så frågan kvarstår: varför fuska och inte läsa monteringsanvisningen?

Lite som att skilja agnarna från vetet. Är man seriös och har för avsikt att följa säkervatten så gör man det!

E
Tack så mycket för hjälpen. En grej bara, jag har fått för mig att man ska ha mässing mellan stål/järn och koppar. Är förkromade klämringskopplingar i mässing eller ska jag köra vatette gul mässing?

• Gilla
Whiskypinnen
  • Laddar…
Krilleman
Den är i mässing fast förkromad

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.