Hej!

Ska regla upp en innervägg i källaren med stålreglar och stålskenor. Hur ska jag fästa stålskenan i taket som är ett gipstak med dubbla gipsskivor (tror jag) som sitter i träreglar. Vilken skruv ska jag använda?

Stålskenan skall inte fästas i taket om det är mot ytterväggarna du bygger innervägg, de fästes mot befintlig vägg!
Om du skall dela av ett rum så fäster du takregeln över reglarna och borrar samt fäster med anpassad längd träregelskruv, helst rostfria, de är mera flexibla och går inte av på samma sätt som vanliga plåtskruvar till trä!
Du behöver inte ta bort gipset innan du fäster takregeln, men se till att den sitter stumt i de befintliga träreglarna!
Vad skall du ha rummet till, det spelar en viss roll för konstruktionen?

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
Tack! Gillestuga. Ska fästas längs yttervägg. Vill ha luftspalt, därför vill jag fästa mot tak.

Okej, men om du fäster den i väggen får du luftspalt, men du vill kanske ha någon isolering också. Annars räcker luftspalten gott och väl...
Ha det gott och lycka till med gillestugan!

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
Tack!
Jag vill gärna ha en liten, liten spalt mellan skenorna och ytterväggen, fast det kanske inte spelar någon roll? Har bara sett på forat här att flera ställer sina väggar några mm/cm in från källarväggen så att de inte har någon kontakt alls.

Vad för skruv passar till ytterväggen, är lättbetongblock, om jag skulle fästa där i stället?

Hur skulle du fästa golvskenan i golvet, betongplatta. Betongskruv? Hur lång i så fall?

Kommer inte ha någon isolering, endast gipsskiva och OSB-skiva på vissa ställen.

Hybridlim mot golv och vägg, annars borra, plugga och rostfria skruv!

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
Jag fäster nog hellre med skruv än lim i golvet. Är det betongskruv som gäller då? Räcker 40 mm?

En sista fråga...: I en del av rummet har jag nyligen EPS-betongat och lagt flytspackel över. Hur ska jag fästa skenorna i golvet här? Funkar betongskruv i flytspackel/EPS-betong också? flytspacklet är ca 20 mm tjockt, sen är det EPS-betong och sen betongplatta.

Limma är otroligt hållbart, annars så bör du borra och köra med spikplugg eller borra, använda nylonplugg och rostfria regelskruvar. Vitsen med de rostfria i stål är att skruvarna håller i längden. Många använder fel skruv pga att på bygghandeln så säger de ofta att det går bra med kombiskruv eller ngt annat.
Spikplugg är bättre än skruv många ggr, provborra på ett par ställen och kör på med lite olika system, spikplugg, skruv eller lim, det fungerar lika bra alla dessa 3 sätt. Spikpluggen borrar du rakt igenom plåtregeln och slår i pluggen direkt ner i det borrade hålet, om det blir fel så är det inte hela världen, det enda som kan hända är att du får köpa fler och borra lite extra hål!
Och till din fråga så nej, jag tycker att det är fel att använda sig av 40mm betongskruv.
Det finns fördelar med dessa men inte till 20mm spackel och epsbetong.
Bättre med 100 mm spikplugg.

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.