Håller på att renovera källare. Använder stålreglar för luftspalt mellan källarvägg(betong) och nytt ytskickt. För bästa resultat så bör det lämnas luftspalt uppe och nere. Använder jag skena i tak och golv så blir det ett slutet utrymme. Om jag istället skippar skenan i golvet och tak så går det att få ett fint lufflöde bakom, problemet blir då infästning av de vertikala stålreglarna. Går det att limma stålreglar mot betong/källarvägg? Vilket lim är att rekommendera?
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
What!? Eller tänker du att man sätter hattprofiler/Sekundärregel på väggen horisontellt (Uppe, nere och kanske på mitten) för att sedan fästa reglarna mot dessa?! Det är ju inte en så dum idé när man tänker ventilation av väggen....Rickard.ag skrev:
Edit: Det är dessa som menas med hattprofil: https://www.hornbach.se/shop/Sekundarregel-NORGIPS-S25-85-3800mm/5509160/artikel-detaljer.html
Tack för tipsen!
Sekundärregeln ser lättare ut att fästa med skruv. bygger också enbart 25mm vilket är ytterligare en fördel.
Blir dock en fasligt massa borrhål/skruvar i källarväggen vilket känns sisådär. Några tips ang infästning av reglarna?
takhöjd 2.10.
Sekundärregeln ser lättare ut att fästa med skruv. bygger också enbart 25mm vilket är ytterligare en fördel.
Blir dock en fasligt massa borrhål/skruvar i källarväggen vilket känns sisådär. Några tips ang infästning av reglarna?
takhöjd 2.10.
Har du gammal klinker eller liknade, så limma var 45 cm där regeln kommer en bit klinker och limma sedan u skena i dem, i taket gör du samma beroende var du har för tak, trä/betong osv... blir ett glapp på 5-6 mm över och under. då bör den ventilera runt och sen har du en distans på 45 eller 70 mm till väggen med luft.
Aktuellt nu igen då jag ska riva ut en vägg i källaren, dock en vägg inne i källaren, så inte mot en yttervägg.
Vilket skivmaterial ska jag använda då jag tror att en del av väggen har varit en öppning och man troligtvis inte murat igen den.
Vilket skivmaterial ska jag använda då jag tror att en del av väggen har varit en öppning och man troligtvis inte murat igen den.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 458 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 458 inlägg