Jag är i skedet att sätta på en smal gipsskiva på ytteränden av en vägg som går rakt ut i rummet. Problemet är att stålregeln som skruvarna ska skruvas in i sitter några centimeter in på väggen. Att flytta regeln är inte aktuellt, det går inte i detta fall helt enkelt, ni får lita på mitt ord :)

Men hur gör man, ska jag försöka sätta ett extra lager gipsskiva på regeln eller försöka hitta en träregeln och hyvla ner den till rätt mått eller hur bör man göra?

stålregel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det räcker med två smala remsor gips och spackel så fungerar det. Men jag hade nog gått på att klyva en regel till lagom passform. Ev bara en kloss var 30cm och en gipsskiva på det.

En bifråga här: Hur skruvar jag fast en gipsskiva i stålregel utan att skruven bara skjuter in regeln? Ska man förborra regeln eller är det bara fel sorts skruv om det händer?

corre skrev:
Gipsskruv med rätt spets skruvar in sig själv utan problem.
Fast nog får man pressa en del. Eller också har jag aldrig haft tillräckligt "rätt" spets... :surprised:

Bör en regel stödja mot något längst ner, gör den ingen nytta annars? Denna väggkant går ju inte hela vägen ner till golvet.

plåtreglen tar all last. Du behöver bara distanser för att montera en gipsskiva i rätt djupled.

peterwesterlund skrev:
En bifråga här: Hur skruvar jag fast en gipsskiva i stålregel utan att skruven bara skjuter in regeln? Ska man förborra regeln eller är det bara fel sorts skruv om det händer?
Kan tipsa om skruv av märket Grabber när man ska skruva OSB eller gips på stålregel. Fungerar utmärkt och finns på K-rauta och Bauhaus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.