1 598 läst · 15 svar
2k läst
15 svar
Stålregel böjer undan för skruven
Sida 1 av 2
Jag har stålreglat entréplan för att sätta innerväggar. Men nu när jag börjar sätta skivor på reglarna så går skruven inte in i regeln utan skjuter bara undan den.
När jag skruvar första sidan så kan jag sätta ett mothåll som tvingar regeln mot skivan. Men detta tar massa extra tid i att springa runt väggen för att flytta mothållet. Och det är ju inte hållbart när jag skall stänga väggen.
Skruven jag använder är en självborrande Grabber gipsskruv för infästning mot stålreglar.
Tips tas tacksamt emot! 🙂
När jag skruvar första sidan så kan jag sätta ett mothåll som tvingar regeln mot skivan. Men detta tar massa extra tid i att springa runt väggen för att flytta mothållet. Och det är ju inte hållbart när jag skall stänga väggen.
Skruven jag använder är en självborrande Grabber gipsskruv för infästning mot stålreglar.
Tips tas tacksamt emot! 🙂
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"

Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Kan inte minnas att jag någonsin använt självborrande skruv för vanliga stålreglar, utan bara där man har förstärkta reglar, vilket man sällan har i vanliga hus.
Var nog 15 år sen jag senast skruvade gips, men då var det vassa skruv tillsammans med hårt tryck på maskinen som gällde.
Kanske är det annat idag ??
Var nog 15 år sen jag senast skruvade gips, men då var det vassa skruv tillsammans med hårt tryck på maskinen som gällde.
Besserwisher
· The Great North
· 1 009 inlägg
Kan hastigheten på skruvdragaren påverka?
Kom på en grej till även fast det var länge sen.
Vända reglarna åt rätt håll efter det håll man tänkt sätta gipset ifrån, så man alltid först skruvar i den starkaste sidan av regeln.
Edit: Läste nu att du gjort så.
Vända reglarna åt rätt håll efter det håll man tänkt sätta gipset ifrån, så man alltid först skruvar i den starkaste sidan av regeln.
Edit: Läste nu att du gjort så.
Skall testa att inte trycka så hårt.mnils skrev:
Skall testa med vanlig skruv också.Isakare skrev:
Kan inte minnas att jag någonsin använt självborrande skruv för vanliga stålreglar, utan bara där man har förstärkta reglar, vilket man sällan har i vanliga hus.
Tack!🙂
Medlem
· västra götaland
· 197 inlägg
För att göra det ännu svårare för dej så kan jag berätta att man ska sätta första skruven i den öppna sidan av regeln. Risk att skarvarna inte livar annars.R Rullholk skrev:
Du lär dig snart. Börja nere eller uppe och skruva de flesta skruven när bägge skivorna är på plats.
Sen ska du ha plåtskruv utan borrspets till vanliga stålreglar.
Tänkte att jag kan lägga in en rad om hur det gick.
Jag köpte ny skruv för stålregel som ej var självborrande. Skruvar dessa utan så mycket tryck mot skivan och efter ett par varv så biter skruven i stålregeln. Detta fungerar fint när skruven bara skall igenom själva regeln eller skenan, men när den även skall igenom både skenan och regeln så knuffar den ofta stålregeln framför sig.
Reglarna är crimpade, ej skruvade.
Jag köpte ny skruv för stålregel som ej var självborrande. Skruvar dessa utan så mycket tryck mot skivan och efter ett par varv så biter skruven i stålregeln. Detta fungerar fint när skruven bara skall igenom själva regeln eller skenan, men när den även skall igenom både skenan och regeln så knuffar den ofta stålregeln framför sig.
Reglarna är crimpade, ej skruvade.
Jag hade också problem med att stålreglarna sviktade.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bagnande-stalreglar.370500/
/Höghus
https://www.byggahus.se/forum/threads/bagnande-stalreglar.370500/
/Höghus