Har ett sommarhus som kommer stå tomt över vintern.
Det är byggt som en villa.
Gjuten platta på mark med golvvärme.
Har en Nibe F730 frånluftsvärmepump.
Nu under hösten har jag bara ställt inomhustemperatur -2 på genom att scrolla ner.

Men över vintern är tänker jag att jag gärna ställer ner mer om det får energiförbrukningen att minska?
Men hur gör jag?

Skraj för höga elräkningar som alla andra.

En frånluftsvärmepump kräver i princip att huset står fullt uppvärmt och fullt ventilerat året om. Sänker man till under 17° så vill inte frånluftsvärmepumpar gå längre utan växlar över till 100% el-patron. Så är den konstruerad. Om du kraftigt vill sänka värmen (till t.ex. 8°-10°) och stänga av ventilationen för att spara energi kan du t.ex. installera en luftluftvärmepump i huset och låta alla innerdörrar stå öppna. Kan även användas för kyla på sommaren.

J Josth skrev:
En frånluftsvärmepump kräver i princip att huset står fullt uppvärmt och fullt ventilerat året om. Sänker man till under 17° så vill inte frånluftsvärmepumpar gå längre utan växlar över till 100% el-patron. Så är den konstruerad. Om du kraftigt vill sänka värmen (till t.ex. 8°-10°) och stänga av ventilationen för att spara energi kan du t.ex. installera en luftluftvärmepump i huset och låta alla innerdörrar stå öppna. Kan även användas för kyla på sommaren.
ojdå, det lät avancerat.
Tänker inte installera flera pumpar.

kan man inte stänga av elpatron? Och ställa ner den till 17c?

hittar förresten inte hur man ställer ner till 17 eller 18 grader.
Det enda jag hittar är -1, -2, -3 grader osv

El-patronen behövs när det blir kallare än ca -6 °C på vintern så den bör man inte spärra helt men det går att ställa in under vilken temperatur el-patronen är tillåten. Du ställer in värmekurvans förskjutning för att alltid höja/sänka innetemperaturen. Går att montera innegivare och ställa in temperatur men det rekommenderas inte med golvvärme som är värmetrögt och bäst styrs med enbart utegivare.

S sevilla skrev:
Har ett sommarhus som kommer stå tomt över vintern.
Det är byggt som en villa.
Gjuten platta på mark med golvvärme.
Har en Nibe F730 frånluftsvärmepump.
Nu under hösten har jag bara ställt inomhustemperatur -2 på genom att scrolla ner.

Men över vintern är tänker jag att jag gärna ställer ner mer om det får energiförbrukningen att minska?
Men hur gör jag?

Skraj för höga elräkningar som alla andra.
Detta är svårt för att få det att funka bra. FLVP är inte lämpligt för kallställning och särskilt inte NIBE. Jag har en F750 i min sommarstuga och har kämpat med detta tema.

Man skulle tro att man kan slå på semesterfunktion och dra ned på allt, men är det mellan kallt ute värmer pumpen på iallafall och trycker upp innetemp. Med el.

Pumpen har även inbyggt frysskydd som går in på eget bevåg i motsats till vad jag vill. Jag eftersträvar +8 grader som lägst.

Det som verkar funka bäst för mig är att slå på semesterläge och samtligt externt blockera elpatron mha ett uppkopplat relä. Detta har jag ställt in så att den släpper blockeringen mellan 01 och 05. Så här långt har det funkat bra, men minimal elförbrukning. Vi får se när det blir kallare.

Nibes FLVP funkar bäst över 20 grader, redan vid 18 kan de börja larma på låg avluftstemp.

DonPablo DonPablo skrev:
Nibes FLVP funkar bäst över 20 grader, redan vid 18 kan de börja larma på låg avluftstemp.
Jovisst, är man inte i huset blir FLVP som en ren elpanna.

Ojdå, detta verkar svårt.

Försöka ändra inställningar osv vill jag inte göra.
Men ska jag välja -2c under vintern kanske?
Eller hjälper det ingenting?

Man säger att energiförbrukningen för uppvärmning minskar med 5% för varje grad man sänker innetemperaturen (lite grovt men enkel tumregel). Sänker ni 2 grader sparar ni alltså ca 10% av den el som går till uppvärmning.

J Josth skrev:
Man säger att energiförbrukningen för uppvärmning minskar med 5% för varje grad man sänker innetemperaturen (lite grovt men enkel tumregel). Sänker ni 2 grader sparar ni alltså ca 10% av den el som går till uppvärmning.
Men eftersom att en FLVP jobbar mot inneluften är inte sambanden så enkla. FLVP är inte så bra till fritidshus, men många tillverkare säljer det ändå.

Som sagts i tråden så kan mängden elpatron öka väldigt om man sänker inomhustemperaturen för mycket.

F
Byurn Byurn skrev:
Men eftersom att en FLVP jobbar mot inneluften är inte sambanden så enkla. FLVP är inte så bra till fritidshus, men många tillverkare säljer det ändå.

Som sagts i tråden så kan mängden elpatron öka väldigt om man sänker inomhustemperaturen för mycket.

Jag har stängt av elpatron på vår 310 och sänkt kurvan. Håller ca 16 grader inomhus.

Kan man välja att stänga av elpatron då? Så inte risken är att den kickar igång? Hur gör man?

Du kan stänga av elpatron, men den kommer ändå att gå in om det finns risk för frysning, när utetempen sjunker under 3+ grader, är en säkerhetsfunktion.
Om tillsats är blockerad tillåts den att gå in vid: ■ varmvatten lyx, tillfälligt eller kontinuerligt ■ periodisk varmvattenhöjning ■ hjälpdrift om kompressorn är blockerad ■ frysskydd

Frysskydd Om värmefunktionen är blockerad när utetemperaturen är +3 °C eller lägre aktiveras frysskyddsfunktionen. Värmebärarpump startar och värmeberäkningen startar med minsta framledningstemp som börvärde.

• Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
Du kan stänga av elpatron, men den kommer ändå att gå in om det finns risk för frysning, när utetempen sjunker under 3+ grader, är en säkerhetsfunktion.
Om tillsats är blockerad tillåts den att gå in vid: ■ varmvatten lyx, tillfälligt eller kontinuerligt ■ periodisk varmvattenhöjning ■ hjälpdrift om kompressorn är blockerad ■ frysskydd

Frysskydd Om värmefunktionen är blockerad när utetemperaturen är +3 °C eller lägre aktiveras frysskyddsfunktionen. Värmebärarpump startar och värmeberäkningen startar med minsta framledningstemp som börvärde.
Den här funktionen är ganska dåligt genomtänkt anser jag. Frysskyddet går på utetemp, och det kan tex vara 15 grader inne och pumpen värmer på ändå om utetemp sjunker. Därför har jag blockerat med extern styrning för att undvika att pumpen slösar med el i denna situation.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
N Nikorasu skrev:
Den här funktionen är ganska dåligt genomtänkt anser jag. Frysskyddet går på utetemp, och det kan tex vara 15 grader inne och pumpen värmer på ändå om utetemp sjunker. Därför har jag blockerat med extern styrning för att undvika att pumpen slösar med el i denna situation.
Ja det låter ganska idiotiskt faktiskt. Tänk om man t ex eldar eller har annan värmekälla?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.