Vi köpte ett hus för snart för snart tre år sedan och efter lite renovering flyttade vi in V9 2020.

När vi flyttade in i fastigheten märkte vi att hen som ägde fastigheten fortfarande var skriven på adressen och gick i våran brevlåda och plockade post.

Nu snart två år senare åker en bil sakta fram och tillbaka framför vårt hus flera gånger om dagen. och föraren titta in på vår fastighet.. Det känns lite konstigt att vara "stalkad" och mina familj tycker det är obehagligt.

Hur skulle ni agera? Vad kan jag göra? HJÄLP!

Har ni kontaktuppgifter kvar till säljaren kan ni skicka en uppmaning att ändra sin folkbokföring. Ni kanske själva kan kontakta skatteverket och upplysa om att denna personen har fel folkbokföringsadress (vilket är olagligt).

Om någon går och plockar post i brevlådan hade jag skaffat en ny med lås.

Om du och famlijen känner det obehagligt så gör ni bäst i att anmäla till polisen. Filma gärna, ta bilder. Är det samma person som kör förbi och stirrar flera gånger om dagen är det ett solklart fall av ofredande.

Vad är det för en människa? Kan inte vara vid sina sinnes fulla bruk.

Har ni kollat upp ägaren till bilen? Jag skulle ha börjat med det.

ClasseClas
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
R Rampage2216 skrev:
Har ni kontaktuppgifter kvar till säljaren kan ni skicka en uppmaning att ändra sin folkbokföring. Ni kanske själva kan kontakta skatteverket och upplysa om att denna personen har fel folkbokföringsadress (vilket är olagligt).

Om någon går och plockar post i brevlådan hade jag skaffat en ny med lås.

Om du och famlijen känner det obehagligt så gör ni bäst i att anmäla till polisen. Filma gärna, ta bilder. Är det samma person som kör förbi och stirrar flera gånger om dagen är det ett solklart fall av ofredande.

Vad är det för en människa? Kan inte vara vid sina sinnes fulla bruk.
Jag glömde skriva att vi har bett mäklaren prata med personen så han är inte skriven här längre.. Dock känns det obehagligt att han åker utanför varje dag.

K Kane skrev:
Har ni kollat upp ägaren till bilen? Jag skulle ha börjat med det.
Jag vet ju vem personen är :). Hen åter olika bilar.. men det är solklart vem hen är .

Personen är allts inte skriven på adressen nu utan nu är vi mest oroliga för hens beteende.

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Personen är allts inte skriven på adressen nu utan nu är vi mest oroliga för hens beteende.
Jag glömde skriva att vi har bett mäklaren prata med personen så han är inte skriven här längre..
Är han skriven hos er eller inte?
Har ni pratat med individen om beteendet? Mäklaren har ju inget med det här att göra längre.

K Kane skrev:
Är han skriven hos er eller inte?
Har ni pratat med individen om beteendet? Mäklaren har ju inget med det här att göra längre.
Idag är han INTE skriven på fastigheten idag men han var det i över ett år som vi ägde fastigheten..

Det är nog svårt att hindra någon att åka förbi.

• Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
engs
Försök haffa personen när denna passerar och fråga, kanske var väldigt fäst vid huset och är nyfiken på hur det ser ut idag efter renovering?

Hade själv en tidigare ägare, inte den vi köpte av utan 1-2 steg mellan, som stannade till och var nyfiken. Jag bjöd in dem för att titta men vi hade besök av andra då så de ville inte störa trots jag erbjöd flera gånger, hade varit intressant att höra deras historia om huset mer ingående också.

• Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Jag vet ju vem personen är :). Hen åter olika bilar.. men det är solklart vem hen är .
Det blir ju extra obehagligt när det inte ens går att avgöra vilken kön personen har.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Det blir ju extra obehagligt när det inte ens går att avgöra vilken kön personen har.
Idag får man acceptera dessa svårigheter...

Skämt åsido, visst är det märkligt om tidigare ägare åker förbi på gatan utanför flera gånger om dagen men jag har svårt att se att det finns något du kan göra. Du kan naturligtvis fråga personen varför denne beter sig som den gör men om det blir bättre eller sämre av det är nog svårt att veta.

D Daniel 109 skrev:
Det är nog svårt att hindra någon att åka förbi.
Alfredo Alfredo skrev:
Idag får man acceptera dessa svårigheter...

Skämt åsido, visst är det märkligt om tidigare ägare åker förbi på gatan utanför flera gånger om dagen men jag har svårt att se att det finns något du kan göra. Du kan naturligtvis fråga personen varför denne beter sig som den gör men om det blir bättre eller sämre av det är nog svårt att veta.
Jag har tidigare försökt att prata med hen men det går dessvärre inte. Jag är säker på att hen inte vill något illa utan det är nog bara ett resultat av att hen är ensam. Dock har det eskalerat de senaste månaderna och vissa dagar kan bilen åka fram och tillbaka 6-7 ggr samma dag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.