6 496 läst · 26 svar
6k läst
26 svar
stålbalk limträ eller timmerstock ??
Sida 1 av 2
hej!
har ett litet garage där taket satt sig ordentligt.
hembygda takstolar med spännvidd ca 8,5 meter.
bredden på garaget är ca 6,6 meter.
taket är rätt flackt och har nog satt sig en dm på mitten..
jag funderar på att trä in en balk under nocken och sedan kila under befintliga takstolar tills det blir rakt.
eventuellt även 2 balkar till mitt på vardera takhalva ungefär, för att veta att det håller.
jag har dock funderat på att använda stål, limträ, eller min senaste ide, varför inte en timmerstock.
sätter jag stolpar på insidan av väggarna behöver balken vara ca 6,4 meter, limträ är vanligtvis 6 meter =(
men varför inte gå till skogen och hugga en grovgran och kapa till en stock på 6,6 meter?
hur grov stock måste jag ha för att motsvara tex en 90x315 limträbalk?
har ett litet garage där taket satt sig ordentligt.
hembygda takstolar med spännvidd ca 8,5 meter.
bredden på garaget är ca 6,6 meter.
taket är rätt flackt och har nog satt sig en dm på mitten..
jag funderar på att trä in en balk under nocken och sedan kila under befintliga takstolar tills det blir rakt.
eventuellt även 2 balkar till mitt på vardera takhalva ungefär, för att veta att det håller.
jag har dock funderat på att använda stål, limträ, eller min senaste ide, varför inte en timmerstock.
sätter jag stolpar på insidan av väggarna behöver balken vara ca 6,4 meter, limträ är vanligtvis 6 meter =(
men varför inte gå till skogen och hugga en grovgran och kapa till en stock på 6,6 meter?
hur grov stock måste jag ha för att motsvara tex en 90x315 limträbalk?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Det är inga problem att få tag i limträ på 8m längd om du vill.
En granstock kan förvisso vara stabil, men blir väldigt tung och bara egentyngden av den kommer att böja den en del. Infästningen av en stock är också lite mer "pill". Om jag ska uppskatta kanske du behöver dubbelt så stor genomsnittsarea på stocken som motsvarande limträbalk, eftersom limträet mycket bättre maximerar bärigheten, både pga stående form och limfog.
Jag gillar gammaldags lösningar i rätt miljö. Men i ett garage, vete katten om jag hade bemödat mig.
En granstock kan förvisso vara stabil, men blir väldigt tung och bara egentyngden av den kommer att böja den en del. Infästningen av en stock är också lite mer "pill". Om jag ska uppskatta kanske du behöver dubbelt så stor genomsnittsarea på stocken som motsvarande limträbalk, eftersom limträet mycket bättre maximerar bärigheten, både pga stående form och limfog.
Jag gillar gammaldags lösningar i rätt miljö. Men i ett garage, vete katten om jag hade bemödat mig.
för mig gör det inget om själva stocken böjer sig... man får då palla upp lagomt så taket blir rakt.
en stock på 40 cm diameter i ena änden och 30 i andra kanske vore något.. för jag bryr mig inte om att såga den som till timmerhus, utan den får vara konisk.
och man får ju låta den torka något år innan man monterar in den, då borde tyngden minska, kanske man även ska låta den "hänga" i varsin ände, så nedböjningen blir av innan den monteras.
jag kanske tänker helt fel?
i huset (timmerhus) har jag ett ryggåstak som jag förstått, där är det 3 stockar 1 nock och en mitt på vardera takhalvan, som sträcker sig från gavel till gavel med stöd i mitten
så spännvidderna är iof kortare, 5 meter kanske..
visst finns det limträ att köpa..
men det kostar gissningsvis 10000 om jag ska ha 3 stycken rejäla i 6,5 meter.
då hugger jag hellre nån gran om det skulle fungera lika bra
en stock på 40 cm diameter i ena änden och 30 i andra kanske vore något.. för jag bryr mig inte om att såga den som till timmerhus, utan den får vara konisk.
och man får ju låta den torka något år innan man monterar in den, då borde tyngden minska, kanske man även ska låta den "hänga" i varsin ände, så nedböjningen blir av innan den monteras.
jag kanske tänker helt fel?
i huset (timmerhus) har jag ett ryggåstak som jag förstått, där är det 3 stockar 1 nock och en mitt på vardera takhalvan, som sträcker sig från gavel till gavel med stöd i mitten
så spännvidderna är iof kortare, 5 meter kanske..
visst finns det limträ att köpa..
men det kostar gissningsvis 10000 om jag ska ha 3 stycken rejäla i 6,5 meter.
då hugger jag hellre nån gran om det skulle fungera lika bra
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Nu högg du nog till priset ordentligt runt 1000 - 1500 styck tror jag mer på.
Protte
Protte
Kollade 115x405 och de gick på 3000 nånting på den enda sida med priser.. möjligt det går hitta det billigare men...
Byggmax 6 meter kostar ju 1700:- 90x315
Byggmax 6 meter kostar ju 1700:- 90x315
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om en granstock hade samma hållfasthetsvärde som limträ så skulle den behöva ha en diameter på ca 30 cm för att motsvara en limträbalk på 90x315. Nu har den inte det, och eftersom man dessutom inte vet hur den aktuella granstocken ser ut behöver man kompensera för alla osäkerheter. Det kan bli en väldigt bamsig stock. Jag tycker inte det känns särskilt realistiskt. Dessutom tycker jag det är att börja i fel ända. Ett vanligt skäl till att garagetak sätter sig är för dålig taklutning i kombination med för klena högben och felaktigt placerade hanbjälkar. En bättre metod är ofta att dra ihop takstolarna med en wire och eventuellt förstärka högbenen.
hmm om om de hade samma hållfasthet så borde ju stocken klara mer om den har samma diameter som limträet har höjd...
men som du säger, svårt att räkna på och inget som jag kan själv,
de som sitter där är hembyggda på 80 talet skulle jag tro, vanligt virke, och väldigt få spikar.
dessutom rätt liten taklutning
så jag har stöttor invändigt på vintern för att inte riskera något.
dra ihop med vajer och förstärka högbenen kan absolut vara ett alternativ, vart kan jag läsa mer om denna metod?
alternativt är såklart att riva av hela taket och ställa dit nya takstolar, det ska ju ändå renoveras på något vis innan ny takplåt kan läggas.
undertaket av masonit är inte heller det bästa..
men då måste man typ tömma hela garaget på prylar... och nytt innertak, isolering etc...
men som du säger, svårt att räkna på och inget som jag kan själv,
de som sitter där är hembyggda på 80 talet skulle jag tro, vanligt virke, och väldigt få spikar.
dessutom rätt liten taklutning
så jag har stöttor invändigt på vintern för att inte riskera något.
dra ihop med vajer och förstärka högbenen kan absolut vara ett alternativ, vart kan jag läsa mer om denna metod?
alternativt är såklart att riva av hela taket och ställa dit nya takstolar, det ska ju ändå renoveras på något vis innan ny takplåt kan läggas.
undertaket av masonit är inte heller det bästa..
men då måste man typ tömma hela garaget på prylar... och nytt innertak, isolering etc...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag jämförde böjmotståndet hos limträbalken med det för en tänkt granstock enligt formeln bxh^2/6. Jag gjorde det enkelt för mig genom att räkna på en kvadratisk granbalk som fick plats i en rund stock och kom då fram till en diameter på 29 cm. En granstock tål dock mycket lägre böjspänning än en limträbalk, kanske bara hälften, beroende på fibertäthet, mängd kvistar mm. Exemplet var främst tänkt att visa att den varianten inte var särskilt realistiskt.
Om takstolens totala spännvidd är 6,6 meter och du har 1,2 meter mellan takstolarna skulle takstolarnas högben i värsta fall behöva ha måttet 45x220 och vara av hållf klass C24. Då har jag antagit att du bor i Gävle och att taklutningen är väldigt låg. Jag tror inte du kan komma under 45x195 även om taklutningen skulle vara 30 grader.
Att taket sjunkit beror nog ändå främst på dåliga hanbjälkar (dimension, infästning, placering etc.). Med hjälp av ett spel kan du dra ihop takstolarna och fästa ett dragstag av stål så nära takfoten som möjligt. Den enklaste formen av ett sådant stag är ett vanligt plattstål som du skruvar i högbenens sidor.
Jag förstår fullständigt att tanken på att tömma garaget är motbjudande...
Om takstolens totala spännvidd är 6,6 meter och du har 1,2 meter mellan takstolarna skulle takstolarnas högben i värsta fall behöva ha måttet 45x220 och vara av hållf klass C24. Då har jag antagit att du bor i Gävle och att taklutningen är väldigt låg. Jag tror inte du kan komma under 45x195 även om taklutningen skulle vara 30 grader.
Att taket sjunkit beror nog ändå främst på dåliga hanbjälkar (dimension, infästning, placering etc.). Med hjälp av ett spel kan du dra ihop takstolarna och fästa ett dragstag av stål så nära takfoten som möjligt. Den enklaste formen av ett sådant stag är ett vanligt plattstål som du skruvar i högbenens sidor.
Jag förstår fullständigt att tanken på att tömma garaget är motbjudande...
en granstock på 40 cm diameter är inte heller så svår att få tag på.
tänker mig bara att alla lador/lagårdar etc är ju byggd med stockar och spännvidder på betydligt längre än mina 6,5 meter.
takstolarna är dock 8,5 meter om jag minns rätt, (det är gavel-gavel som är 6,5)
jag gissar att takstolarna är byggt i 2"6, möjligtvis 2"5 hemsågat virke. så där är självklart förklaringen till att de satt sig.
men de bångnar även ner i själva garaget, inte så himla mycket men innertaket hänger nog ner 5 cm på mitten
spänner jag då ihop takstolen som du beskriver känns det för mig som att innertaket ska bångna ner ännu mera?
visst är det motbjudande att tömma garaget, men det kanske är enklaste vägen att gå ändå.
för allt ovanför takstolarna skall ändå bytas, det ligger masonit och tunn bärläkt som även den bångnar när man går på taket, gissningsvis är bärläkten 25x120 hemsågat, på cc40-50 gissar jag.
jag ska försöka ta lite bilder på hur det ser ut.
det finns säkert flera lösningar man kan använda sig av.
kanske kan man tex köpa nya takstolar och ställa bredvid de gamla, så klarar man sig utan att ta bort innertak som all spånisolering ligger på..
jaa jag ska som sagt ta lite bilder och lägga upp så kan ni hjälpa mig klura ut någon bra lösning
tänker mig bara att alla lador/lagårdar etc är ju byggd med stockar och spännvidder på betydligt längre än mina 6,5 meter.
takstolarna är dock 8,5 meter om jag minns rätt, (det är gavel-gavel som är 6,5)
jag gissar att takstolarna är byggt i 2"6, möjligtvis 2"5 hemsågat virke. så där är självklart förklaringen till att de satt sig.
men de bångnar även ner i själva garaget, inte så himla mycket men innertaket hänger nog ner 5 cm på mitten
spänner jag då ihop takstolen som du beskriver känns det för mig som att innertaket ska bångna ner ännu mera?
visst är det motbjudande att tömma garaget, men det kanske är enklaste vägen att gå ändå.
för allt ovanför takstolarna skall ändå bytas, det ligger masonit och tunn bärläkt som även den bångnar när man går på taket, gissningsvis är bärläkten 25x120 hemsågat, på cc40-50 gissar jag.
jag ska försöka ta lite bilder på hur det ser ut.
det finns säkert flera lösningar man kan använda sig av.
kanske kan man tex köpa nya takstolar och ställa bredvid de gamla, så klarar man sig utan att ta bort innertak som all spånisolering ligger på..
jaa jag ska som sagt ta lite bilder och lägga upp så kan ni hjälpa mig klura ut någon bra lösning
Jag är lite nyfiken på hållfastheten på rundstockar jag också. Jag har ett gammalt timmerhus med kasstak som jag hoppas kunna rädda. Som jag fattat det har rundved bättre hållfasthetän sågat virke. Det är liksom växt för att ta upp böjkrafter. Splintveden är starkare än kärnveden. På en rundstock ligger sprinten på de ställen där lasten är som störst. Trädet har även kompenserat för kvistarna när det växer. Så en rundstock har fördelar.
Nackdelarna är att ett runt tvärsnitt inte är det optimala för att ta upp last i en riktning. Jämför man med limträ så har ju inreder oroblemetmed kvista som vanligt sågat virke har. Med limmfogsrna tillför knappast bärighet.
Nackdelarna är att ett runt tvärsnitt inte är det optimala för att ta upp last i en riktning. Jämför man med limträ så har ju inreder oroblemetmed kvista som vanligt sågat virke har. Med limmfogsrna tillför knappast bärighet.
Jag hittade en uppgift från Finland att rundvirke antas ha hållfasthetsklass C30 medan osortetat sågat virke ligger på C24. Limträ klassas ofta till L40. Vilket väl är i samma skala tror jag.
men hur kan man då översätta detta till nån sorts hållfasthetsberäkning?
stocken ä rund, och borde väl ha fördel därför?
stocken ä rund, och borde väl ha fördel därför?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Om nocken har satt sig så har väl högbenen tryckt ut väggarna då hanbjälken har släppt från högbenet och stagen från nock och högbenet trycker nu ner innertaket.
Roten till det onda måtte vara att hanbjälken har mer eller mindre släppt.
Titta om väggarna buktar, om så så hjälp upp innertaket och spänn ihop väggarna med wire eller plattstången eller whatever.
Protte
Roten till det onda måtte vara att hanbjälken har mer eller mindre släppt.
Titta om väggarna buktar, om så så hjälp upp innertaket och spänn ihop väggarna med wire eller plattstången eller whatever.
Protte
Siffran är böjning prallellt med fibrerna. Enheten är MPa. Men det är inte riktigt självförklarande det heller.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
De storheter som man använder för att bedöma olika aspekter på hållfasthet, böjmotstånd och tröghetsmoment, premierar ju höjd före bredd. Den materialmängd som ingår i en stock med 30 cm diameter skulle kunna räcka till en bjälke med måttet 10x70 cm, vilken skulle ha dubbelt så högt böjmotstånd som den runda stocken. När det gäller användning i horisontella bärverk är nog inte stocken optimal. Däremot är det uppenbart att en stock som används som pelare har den fördelen att den inte har någon svagare knäckningsriktning.