Byggahus.se

Stålbalk istället för limträ

1. P
    Medlem · 6 inlägg

parkdahl

Medlem
    Hej allvetande forum,

Det verkar ju änna vara svårt att få tag i limträ för tillfället så jag skissar på alternativ till det för vår tillbyggnad. Försöker därför ta reda på vad jag behöver för stålbalk istället för en 90x450 limträbalk i nock på en tillbyggnad, 12 meter lång.
    Hänger fritt 7,2 meter från ena sidan varpå den stöttas av en pelare, och sen hänger den 4 meter till. Enligt beräkningsverktygen på svenskt trä så är upplagsreaktionen 19kn i yttervägg och 48kn på pelaren. 24mm deformation. Vore enormt tacksam för hjälp!!

Hälsningar Mikael

2. B
    Husägare · Göteborg · 1 299 inlägg

bossespecial

Husägare
    Jämför man böjstyvheten så innebär det minst en HEA220.

3. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 558 inlägg

prototypen

Medlem
    Är det lättare att få tag på järnbalk än trä?
    Det är brist på det mesta.

Protte

4. P
    Medlem · 6 inlägg

parkdahl

Medlem
    Vad jag kan förstå så är det så, järnbalk fanns för omgående leverans!

5. J
    Medlem · Blekinge · 9 343 inlägg

justusandersson

Medlem
    En 12 m lång HEA220 väger ca 600 kg och kostar ungefär 15000 kr. Ett så excentriskt placerat mittstöd som du tänker dig är inte idealiskt. Du ska nog fundera ett varv till på konstruktionen. Om du lägger ut din ritningar i tråden kan du säkert få värdefulla synpunkter.

6. F
    Medlem · 359 inlägg

FGLIN

Medlem
    Jag vet inte om det finns några särskilda brandskyddskrav i ditt fall men limträ anses väl ofta säkrare ur brandsynkpunkt eftersom det kolar på ytan men har en bärande kärna kvar när stålbalken hunnit bli mjuk och krokna i värmen. Annars går det väl kanske att göra en spikad fackverksbalk av trä eller leta på nätet om information om sk HB-balkar (HB tror jag står för Hilding Brosenius).

7. B

bossespecial

Husägare
    Brandskydds av stålet löser man lätt med skivor alt målning. Brandskyddskrav är inte svåra att uppnå i småhus.

8. P
    Medlem · 6 inlägg

parkdahl

Medlem
    Tack allihop för svar! Jo det verkar ju bli en lite större pjäs men beroende på hur det går med resten av detta bygge så kan det vara värt det ändå. Kommer behöva ha hjälp av en kranbil för att montera huset så det blir ingen jätteskillnad mot hur det annars hade varit. Limträbalken hade vägt ca. 300 kg. Och kostat nära detsamma som stålbalken på grund av att det verkar som att tillverkarna haft svårt att leverera...

Bossespecial, jag hittade till slut en tabell över längd mellan upplag, last i kn/m och nedböjning utefter max last:
    https://abrahamssonsjarn.se/app/upl...FjABegQIJBAC&usg=AOvVaw3R5YcZQiKIi3B6ciSuMj5Z

Tror och hoppas att jag förstår rätt att det även skulle räcka med en IPE 270. Även det en stadig pjäs men lite lättare än HEA 220.

Ska försöka ladda upp en bild på planlösningen senare, justusandersson. Håller med om att det vore vettigare att placera mittpelaren på mitten men huset planerades efter att limträ fanns redigt att tillgå. Enkelt kan man säga att pelaren göms i en vägg som från gaveln sett lämnar utrymme för ett rum som har precis nödvändiga mått för att utgöra ett tillgängligt dubbelsovrum, vilket var ett krav. Om man flyttar pelaren mot andra gaveln så hamnar den mitt i en hall. Inte optimalt. Från början hade vi ritat att rummet i andra änden sänktes ned en halvmeter och då hade jag även ritat med en pelare som stod precis vid nivåskillnaden, som en del av räcket. Fick underkänt av bygglovshandläggaren av tillgänglighetsskäl.

9. P
    Medlem · 6 inlägg

parkdahl

Medlem
    Fackverksbalk, det har jag inte ens tänkt på! Skulle säkert kunna vara en grej, kanske kan höra med nån takstolstillverkare, tror det vore knepigt att konstruera en själv? Eller?

10. B

bossespecial

Husägare
    En IPE270 är lika styv som hen HEA220, dock något lägre böjmotstånd. Nackdelen med IPE är att den är väldigt vippningsbenägen så det ställer lite krav på att man väljer lösningar som kan staga balken. Pelarens placering fungerar, dock på gränsen. Har man en kontinuerlig balk med ett långt och ett kort fack kan det uppstå lyftkrafter i ytteränden av det korta facket. Fackverk i trä som alternativ tycker jag inte applicerbart i detta fall.

11. G
    Lösvirkesbyggare · Domsjö · 3 356 inlägg

Gabbe1

Lösvirkesbyggare
    Jag har en lösning med ett hus på 11x7.8m med nockbalk på tre stöd (ett i mitten). I mitt fall räcker det med en (kontinuerlig) IPE240. Lätt tak och snözoon 3.5.

12. P
    Medlem · 6 inlägg

parkdahl

Medlem
    Tack så jätte för hjälpen! Balken stadgas med takåsarna och förankras i pelarna, den kommer ingenvart... Blir även ett hanbjälklag som knyter ihop takåsarna en liten bit ner. Släpper fackverket ;) Hälsningar Mikael

13. P
    Medlem · 6 inlägg

parkdahl

Medlem
    Lyxigt att kunna sätta en pelare i mitten! Vad är det för vinkel på taket?

14. G
    Lösvirkesbyggare · Domsjö · 3 356 inlägg

Gabbe1

Lösvirkesbyggare
    Det är 34 grader.
    Det underlättar helt klart att kunna ha en pelare mitt på nockbalken.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.