Hej,
Jag har ett stort huvudbry som håller mig vaken om natten och som jag skulle vilja höra era resonemang om.
Har fått hjälp av hantverkare som tagit ned en bärande timmervägg i vårt ”skärgårdshus”. I stället för timmerväggen har hantverkare nu sätt upp en stålbalk av typen IPE140. Spannet är 3830mm. Se bilder på balken och dess uppläggning nedan.
När jag kom ut i huset efter att arbetat gjorts tyckte jag mig med en gång se att balken inte var helt rak. Långpasset åkte upp och mycket riktigt ser jag några millimeter glapp (ca.5mm). i vardera ända av det 180cm långa passet.
Enligt hantverkaren kan nedböjningen kommit från att balken pressats upp med stort kraft. Men det bör sägas att vi framöver vill göra i ordning de badrum som är i ena halvan av våningen ovanför och lägga in klinker på golv, vattenburen golvvärme, ny inredning och ev. badkar. Det är alltså viktigt att golvet blir stumt.
Efter att ha hört mig för med både hantverkare och leverantörer har jag fått flera som uppgett att balken känts onödigt tunn och ifrågasatt varför man inte valt en kraftigare balk. Och fått höra att Längden/360 eller Längden/300 är gränsvärden som används för att beräkna gränsen för acceptabel nedböjning. Vilket är ungefär där vi ligger idag, utan att huset är fyllt med möbler, nytt badrum, folk osv.
Hur känner ni som har erfarenhet av dessa typer av ingrepp, hur hade ni gjort? Är det inte underligt att hantverkare inte valt en kraftigare balk med samma höjd? Om jag förstått rätt är en HEB140 nästan tre gånger så stark och HEM120 (140 hög) nästan fyra gånger så stark som den IPE som nu valts (Böjmotstånd = 77,3 vs. 216 vs. 288)?
Tacksam för både hjälp och glada tillrop!
Jag har ett stort huvudbry som håller mig vaken om natten och som jag skulle vilja höra era resonemang om.
Har fått hjälp av hantverkare som tagit ned en bärande timmervägg i vårt ”skärgårdshus”. I stället för timmerväggen har hantverkare nu sätt upp en stålbalk av typen IPE140. Spannet är 3830mm. Se bilder på balken och dess uppläggning nedan.
När jag kom ut i huset efter att arbetat gjorts tyckte jag mig med en gång se att balken inte var helt rak. Långpasset åkte upp och mycket riktigt ser jag några millimeter glapp (ca.5mm). i vardera ända av det 180cm långa passet.
Enligt hantverkaren kan nedböjningen kommit från att balken pressats upp med stort kraft. Men det bör sägas att vi framöver vill göra i ordning de badrum som är i ena halvan av våningen ovanför och lägga in klinker på golv, vattenburen golvvärme, ny inredning och ev. badkar. Det är alltså viktigt att golvet blir stumt.
Efter att ha hört mig för med både hantverkare och leverantörer har jag fått flera som uppgett att balken känts onödigt tunn och ifrågasatt varför man inte valt en kraftigare balk. Och fått höra att Längden/360 eller Längden/300 är gränsvärden som används för att beräkna gränsen för acceptabel nedböjning. Vilket är ungefär där vi ligger idag, utan att huset är fyllt med möbler, nytt badrum, folk osv.
Hur känner ni som har erfarenhet av dessa typer av ingrepp, hur hade ni gjort? Är det inte underligt att hantverkare inte valt en kraftigare balk med samma höjd? Om jag förstått rätt är en HEB140 nästan tre gånger så stark och HEM120 (140 hög) nästan fyra gånger så stark som den IPE som nu valts (Böjmotstånd = 77,3 vs. 216 vs. 288)?
Tacksam för både hjälp och glada tillrop!
Redigerat av moderator:
Har ingen åsikt om balkens dimensionering men upplägget över din tegelvägg ser inte lämpligt ut tycker jag. De två reglarna kan förvisso ha tillräckligt med yta även om jag tycker de är på gränsen men att de ska fördela kraften nedåt på i princip änden på en tegelsten känns inte optimalt. Möjligt att de inte är klara där och nu är det för sent att lämna understa stocken intakt ytterligare några decimeter
För att en balk ska bära last behövs en deformation. Deformationen kommer dels av egenvikt som är permanent och last av människor som är variabel. Det går att beräkna deformationen för respektive last och för deformation av permanent last kan kilar slås för att övre bjälklaget ska förbli horisontellt. Men balken kommer böja sig.
Tack för allt engagemang och bra synpunkter. Det verkar som att de flesta av er framförallt har synpunkter på stålbalkens uppläggning. Detta har jag sett som ett mindre problem eftersom teglet är en del av murstocken som går hela vägen ner i källaren och för att regeln på andra sidan är så pass väg förankrad i ytterväggen. Men naturligtvis skall jag se till att detta på görs bättre.
Är det någon här på forumet som har förslag på hur detta skall göras bättre, för att vi skall kunna känna oss riktigt trygga? Kontakter eller källor till var man kan få svar på hur det bör göras vore också uppskattat!
/Marcus
Är det någon här på forumet som har förslag på hur detta skall göras bättre, för att vi skall kunna känna oss riktigt trygga? Kontakter eller källor till var man kan få svar på hur det bör göras vore också uppskattat!
/Marcus
Tack hemlagad! Har du några tankar eller tips på hur det borde göras? All input till kommande diskussioner kring hur detta skall fixas vore guld.H heimlaga skrev:
Bäst är det att timra dit en ny timmervägg men det kan möjligen gå att sätta dit en limträbalk som är infälld i ytterväggen och bärs av en stolpa som står fritt invid muren. Ytterväggen måste i så fall styvas upp med följare det vill säga6x6 eller 5x5 tums battingar stående en på insidan och en på utsidan sammanhållna med grova bultar som går rätt igenom och löper i avlångahål i följarna så timran kan sättna och inte hänger upp sig.
Klicka här för att svara