Hej!
Vi ska flytta 3 fönster några en i en bärande yttervägg. Lättbetong. Fått tipset av byggare att använda 2 st balkar 45×195 ihoplimmade/spikade. Mu får vi ej plats med dessa pga takhöjd. Kan man byta till stålbalk. Någon som vet vilken dimension på stålbalk som motsvarar denna träbalk. Kannan fösta stålbalk i lättbetong? Är det bästa att lägga en lång stålbalk över alla fönsterna och fösta i väggen eller ha tre stålbalkskonstruktioner ovanför varje fönster.

A Anora skrev:
Vi ska flytta 3 fönster några en i en bärande yttervägg
Hur många en gäller det :confused:
Du kanske skulle stänga av felstavningsfunktionen på din dator/telefon och skriva om det hela!

Hej och välkommen till Byggahus forum!

2 st limmade och spikade (eller skruvade) 45x195 C 24 bjälkar motsvarar en HEA 100 stålbalk, som är 100 mm hög så när som på några mm. Jag skulle helst vilja veta lite mer om fönstren, breddmått och avstånd mellan dem. Även mer uppgifter om vilken typ av last som balken ska ta hand om. Man kan fästa en stålbalk i lättbetong. I det senaste avsnittet av TV-programmet Husdrömmar fäste man stålbalkar i väggar av lecasten, och det är ganska likvärdigt. Det är alltid bättre att ha en lång sammanhängande balk än tre korta.

Hej! Fönsterna är 100cm breda. Avstånd ca 55 cm mellan två av dem och 45 cm melllan två dem.

Och lasten är en övervåning.

Plus taket. Med så kort spännvidd som 1 meter krävs inte någon särskilt kraftig balk. Jag tror att 2 st 45x195 är överdrivet mycket. Tanken på stål tycker jag ni ska skippa. Lägg upp en sektionsritning samt uppgift om snözon så ska jag räkna på det

• Gilla
Ymer
  • Laddar…
Hej! Snözon Stockholm?

• Ritning på husfasad med texten 'SYD', indikerar husets södra sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en fasadritning. En sektionsritning är en genomskärning som visar hur takstolen ser ut. Det måste finnas med ett breddmått på husrt också.

Hej,
vi har ej en sektionsritning men däremot tog vi bort en bit ur innertaket för att se hur bjälklaget ser ut och då finns det en balk som ligger över alla fyra fönster idag. Ferågan är om den balken behöver bytas ut eller kan vi ha kvar det. vi flyttar fönstrena men gör dem ej större så kanske vi ej behöver byta ut nuvarande balk. bifogar bilder.

• Insyn i ett bjälklag över fönster med isolering och träbalkar synliga, fokus på en horisontell balk.
    Skapa konto
  • Inblick i innertak med isolering och balk synlig över två fönster, fundering kring balkbyte.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.