Byggahus.se

Stål till rikt och planhyvel av okänt fabrikat 210X16mm

1. Hedens
    Verktygstokig · Nivå 11
    Hej söker efter hyvelstål till min lilla combi.
    Fabrikat okänt, bifogar en bild på ett av stålen som satt i.
    Ska se om det går att slipa upp det så länge, hade lite otur vid sista ek hyvlingen :(
    Man får inte ha bråttom.....

Hoppas någon känner igen stålet eller kan peka mig i rätt riktning.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    hyvelstal.jpg

2. ceson
    Medlem · Nivå 13
    Jag vet inte, men kolla här.
    Det var enda stället som hade till min som jag hittat.

3. Hedens
    Verktygstokig · Nivå 11
    Tack, men tyvärr ingen lycka där. Jakten fortsätter.

4. teed
    Medlem Nivå 8
    en fråga, är det så att alla hål används i hyvelen? Eller är det bara två av dom fyra som det finns någon styrning till i hyvelen och dom andra finns där för att dom är till någon annan model? Har nämligen för mig att, en gång för länge sedan när jag hade en meec hyvel, så var ett paket jag köpte lika dina med samma fyra hål, men annars så var det bara två hål. Men jag kan ha fel för det är länge sedan den försvann ur verkstaden. hyvel brädden står som 205 men vet inte om stålen kan vara 210...
    http://www.jula.se/catalog/verktyg-...ingsmaskiner/hyveltillbehor/hyvelstal-250032/

5. O
    Medlem Nivå 7
    Kan en bild på maskinen hjälpa till? Kanske någon känner igen den.

6. Hedens
    Verktygstokig · Nivå 11
    Super tack!
    Laddar upp bild på maskinen på måndag, är hemma på gården i helgen ska undersöka meec spåret.
    Gällande hålen på stålet är det 2st som används, funderade på om man ev kunde hitta utan hål och ta
    up egna med pelarborren, är detta en klok ide?

7. mattiasp
    Moderator · Nivå 18
    Nej, det är en dålig idé. Du kommer inte att kunna borra i härdat snabbstål med något man kan tänkas ha hemma.

8. Hedens
    Verktygstokig · Nivå 11
    Nu har jag hittat stål var förbi jula, Meec stålen passade! Köpte upp ett litet lager.

Nu kan jag börja hyvla upp mtrl till dotterns första skrivbord!

Tack för hjälpen.