Byggahus.se

Stål med egen profil till vertikalfräs.

1. Mr Handyman
    Medlem · Värmlands län · 2 899 inlägg

Mr Handyman

Medlem
    Håller på med renovering av huset, och har nu kommit till det skedet att jag måste riva ner locklister och brädor från en sträcka på ca 5m. Det mesta har suttit uppe sen omkring 1870 och är ganska skört. Det betyder att jag måste kunna tillverka locklist med rätt profil. Hoppas kunna klara mig med 50-mmstål, men om det är 2" behövs det ju något mer så jag kanske får gå upp på 60mm om jag inte hittar nån som gör en 2" förstås.

Det verkar vara ont om tillverkare av customstål. Toolbox har sålt av sin verksamhet, men säljer fortfarande stål enligt beställningar från kunder, men det har blivit väldigt dyrt efter försäljningen. Ca 1000kr/par.

Därför tänkte jag höra om nån känner till någon tillverkare eller försäljning i England eller Tyskland, eller nån annanstans för den delen där man kan beställa en specialprofil något billigare.

2. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 126 inlägg

prototypen

Medlem
    Slipa själv, det gjorde vi alltid när jag jobbade på snickeri.

Protte

3. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 279 inlägg

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Kan du rita en bild av lockprofilen? Kanske kan vi tillsammans tänka ut något smart sätt att lösa saken på, utan specialstål - det är ju bara en kort sträcka?

4. Mr Handyman
    Medlem · Värmlands län · 2 899 inlägg

Mr Handyman

Medlem
    Har ingen digitalkamera för tillfället:(. Och inget vettigt ritprogram till datorn jag använder just nu hellerq(;^;)p. Det borde gå att lösa det med några olika stål, delvis till handöverfräs, men det är inte en kort sträcka utan troligen lister från en fem meter lång sträcka av väggen, de sitter med ungefär 12 cm mellanrum.

Så tanken var att passa på att skaffa såna stål för att ha till resten av huset. På vissa håll är de skadade, på andra ersatta med vanliga 1"2-lister osv. samt att jag inte i nuläget vet hur mycket av panelen som måste plockas ner. Med såna stål skulle man med andra ord vara förberedd på att tillverka ersättningslister när behovet uppkommer.

5. snickarboden
    Medlem · Skåne · 4 736 inlägg

snickarboden

Medlem
    Problemet är att slipa ett par exakt lika i form och vikt.
    Inget som blir godkänt för manuell matning heller men kör man själv så...

Ett annat alternativ är ett skärande stål och ett stål som bara balanserar, kruxet är att man måste kolla så det balanserar med och det gör man med en speciell 30 mm kullagrad axel som sätts upp mellan svarvens dubbar och där man sen kollar så kuttern balanserar.
    Jo jag har en sådan.

Däremot lär det bli billigare att köpa in stålen med tanke på arbetstiden samt mycket säkrare med två lika stål, det hugger som fasen när man kör med ett stål. Kolla med Logosol vad de skall ha för stålen.

/Kent

6. bax
    Medlem · Härliga Härjedalen · 2 296 inlägg

bax

Medlem
    Japp, sen är det bara att kapa en bit av listen och skicka till Logosol.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.